慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000144-0219  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000144-0219.pdf
Type :application/pdf Download
Size :399.8 KB
Last updated :Jun 9, 2020
Downloads : 4494

Total downloads since Jun 9, 2020 : 4494
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 男性保育士に対する態度とジェンダー・ステレオタイプとの関係 : 保育士の専門性認識を高めるために  
カナ ダンセイ ホイクシ ニ タイスル タイド ト ジェンダー・ステレオタイプ トノ カンケイ : ホイクシ ノ センモンセイ ニンシキ オ タカメル タメ ニ  
ローマ字 Dansei hoikushi ni taisuru taido to jendā sutereotaipu tono kankei : hoikushi no senmonsei ninshiki o takameru tame ni  
別タイトル
名前 The relationship between attitudes towards male nursery school teachers and gender stereotypes : increasing recognition of expertise of nursery teachers  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 矢野, 円郁  
カナ ヤノ, マドカ  
ローマ字 Yano, Madoka  
所属 神戸女学院大学人間科学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2020  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳 Philosophy  
 
144  
2020  
3  
開始ページ 219  
終了ページ 238  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
As the number of male nursery school teachers increases, there are some parents who do not want their daughter's clothes to be changed by the teacher. In this study, we investigate whether the attitude of denying male teachers from taking care of female children is correlated to gender stereotypes and a lack of recognition of expertise. The results of a questionnaire survey found that many people had a negative opinion about nursery school teachers taking care of students of the opposite gender. In particular, with respect to care involving the removal of clothing, more people were of the opinion that male teachers should not care for students of the opposite gender than those who felt the same about female teachers. People who felt that female teachers could care for male children, but male teachers should not care for female children, had stronger perceptions of gender roles than those who either allowed or denied care for students of the opposite gender regardless of the teachers' gender. Further, a negative correlation was observed between perception of gender role division and recognition of expertise of nursery school teachers. We argue the necessity of gender equality in childcare settings and investment in preschool education to prevent gender stereotyping and to increase recognition of the teachers expertise.
わずかではあるが男性保育士が増えつつある中, 娘の着替えを男性保育士にさせないでほしいといった要求を保育園にする保護者が出てきており, 社会問題となっている。本研究では, 男性保育士が女児の世話をすることに対する否定的な態度が, ジェンダー・ステレオタイプや保育士の専門性の認識の欠如と関連しているかどうかを検討した。質問紙調査の結果, 保育士が異性園児の世話をすることについて否定的な考えを示す人も多く, 特に, 衣服を脱がせる行為を伴う世話の場合は, 女性保育士と比べて, 男性保育士が異性園児の世話をすることを否定する意見が多かった。女性保育士が男児の世話をすることは肯定するが, 男性保育士が女児の世話をすることは否定するという人は, 保育士の性別にかかわらず異性の園児の世話をすることを肯定もしくは否定する人と比べて, 性別役割分業を肯定する傾向があることが示された。さらに, 性別役割分業を肯定する人ほど, 保育士の専門性認識が低いという相関もみられた。ジェンダー・ステレオタイプの再生産を防止し, 保育士の専門性認識を高めるために, 就学前教育への投資を増やし, 就学前教育における男女共同参画を促進することの重要性を議論する。
 
目次

 
キーワード
gender stereotypes  

gender role division  

nursery school teachers  

gender-equal society  

preschool education  

ジェンダー・ステレオタイプ  

性別役割分業  

保育士  

男女共同参画社会  

就学前教育  
NDC
 
注記
特集 : 伊東裕司教授 退職記念号
寄稿論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jun 09, 2020 09:45:20  
作成日
Jun 09, 2020 09:45:20  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 9, 2020    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 144 (202003)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース