慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000144-0201  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000144-0201.pdf
Type :application/pdf Download
Size :388.1 KB
Last updated :Jun 9, 2020
Downloads : 540

Total downloads since Jun 9, 2020 : 540
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教師適性と教授法との相関関係  
カナ キョウシ テキセイ ト キョウジュホウ トノ ソウカン カンケイ  
ローマ字 Kyōshi tekisei to kyōjyuhō tono sōkan kankei  
別タイトル
名前 The correlation between teachers’ aptitudes and teaching methodologies  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 鈴木, 明夫  
カナ スズキ, アキオ  
ローマ字 Suzuki, Akio  
所属 東洋大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2020  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳 Philosophy  
 
144  
2020  
3  
開始ページ 201  
終了ページ 217  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Adopting the ATI paradigm, this study examined whether or not there would exist correlations between teachers’ attributes such as personal learning history and specific preferences for teaching methodologies. In order to achieve this purpose, I conducted the following two experiments. In Experiment 1, I asked forty science teachers which of the two methodologies they preferred; one is based on the notion of Subjectivism (Method A) and the other of Constructivism (Method B), and also asked them to answer the questionnaires concerning their personal leaning history. It was confirmed that there existed the correlation between this preference and one teachers' attribute : steadiness. In Experiment 2, I required nine science teachers to actually teach the same science material as used in Experiment 1 following both Method A and Method B to one hundred ninety two university students, and also required the teachers to answer the same questionnaires as used in Experiment 1. It was found that there existed the correlation between the pre- and post-test difference raised by the two different methodologies and one teachers’ attribute : steadiness.
本研究では適性処遇交互作用のパラダイムに基づいて,教授法と教師適性との間に相関関係が存在するのか調査した。実験1において,中学理科分野の物質の三態について客観主義的学習観に基づく教授法(教授法A)と構成主義的学習観に基づく教授法(教授法B)のどちらを選好するか,さらに教師適性として教師の学習履歴に関する質問項目を40名の理科教員に質問紙調査した。結果として15名の教員が教授法Aを選好し25名の教員が教授法Bを選好し,この選好の相違は学習履歴に関する質問項目の着実性因子と関係があることが判明した。実験2では9名の理科教員に実験1で用いた学習材料を192名の大学生に教授法Aと教授法Bの両方の教授法に則り実際に授業を行ってもらい,教授法の相違によってもたられる事前事後テストの得点差の相違が教師適性と関係があるのか調査した。結果として教授法の相違によってもたらされる事前事後テストの得点差の相違は着実性因子と有意な相関があることが判明した。
 
目次

 
キーワード
aptitude treatment interaction  

teachers' attributes  

teaching methodology  

Constructivism  

適性処遇交互作用  

教師適性  

教授法  

構成主義的学習観  
NDC
 
注記
特集 : 伊東裕司教授 退職記念号
寄稿論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jun 09, 2020 09:45:20  
作成日
Jun 09, 2020 09:45:20  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jun 9, 2020    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 144 (202003)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (775) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (474)
3位 新自由主義に抗す... (384)
4位 731部隊と細菌戦 ... (356)
5位 二〇二三年度三田... (269)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2455) 1st
2位 家族主義と個人主... (1905)
3位 731部隊と細菌戦 ... (574)
4位 猫オルガンとはな... (510)
5位 新参ファンと古参... (438)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース