アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000144-0201.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:388.1 KB
|
Last updated |
:Jun 9, 2020 |
Downloads |
: 540 |
Total downloads since Jun 9, 2020 : 540
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
教師適性と教授法との相関関係
|
カナ |
キョウシ テキセイ ト キョウジュホウ トノ ソウカン カンケイ
|
ローマ字 |
Kyōshi tekisei to kyōjyuhō tono sōkan kankei
|
|
別タイトル |
名前 |
The correlation between teachers’ aptitudes and teaching methodologies
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
鈴木, 明夫
|
カナ |
スズキ, アキオ
|
ローマ字 |
Suzuki, Akio
|
所属 |
東洋大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2020
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
Philosophy
|
巻 |
|
号 |
144
|
年 |
2020
|
月 |
3
|
開始ページ |
201
|
終了ページ |
217
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Adopting the ATI paradigm, this study examined whether or not there would exist correlations between teachers’ attributes such as personal learning history and specific preferences for teaching methodologies. In order to achieve this purpose, I conducted the following two experiments. In Experiment 1, I asked forty science teachers which of the two methodologies they preferred; one is based on the notion of Subjectivism (Method A) and the other of Constructivism (Method B), and also asked them to answer the questionnaires concerning their personal leaning history. It was confirmed that there existed the correlation between this preference and one teachers' attribute : steadiness. In Experiment 2, I required nine science teachers to actually teach the same science material as used in Experiment 1 following both Method A and Method B to one hundred ninety two university students, and also required the teachers to answer the same questionnaires as used in Experiment 1. It was found that there existed the correlation between the pre- and post-test difference raised by the two different methodologies and one teachers’ attribute : steadiness.
本研究では適性処遇交互作用のパラダイムに基づいて,教授法と教師適性との間に相関関係が存在するのか調査した。実験1において,中学理科分野の物質の三態について客観主義的学習観に基づく教授法(教授法A)と構成主義的学習観に基づく教授法(教授法B)のどちらを選好するか,さらに教師適性として教師の学習履歴に関する質問項目を40名の理科教員に質問紙調査した。結果として15名の教員が教授法Aを選好し25名の教員が教授法Bを選好し,この選好の相違は学習履歴に関する質問項目の着実性因子と関係があることが判明した。実験2では9名の理科教員に実験1で用いた学習材料を192名の大学生に教授法Aと教授法Bの両方の教授法に則り実際に授業を行ってもらい,教授法の相違によってもたられる事前事後テストの得点差の相違が教師適性と関係があるのか調査した。結果として教授法の相違によってもたらされる事前事後テストの得点差の相違は着実性因子と有意な相関があることが判明した。
|
|
目次 |
|
キーワード |
aptitude treatment interaction
|
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|