アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000132-0309.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.3 MB
|
Last updated |
:Jun 13, 2014 |
Downloads |
: 4666 |
Total downloads since Jun 13, 2014 : 4666
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
「二重の存在」としてのブルックナー : <<交響曲第9番>>第3楽章(アダージョ)における自律性と標題性をめぐって
|
カナ |
「ニジュウ ノ ソンザイ」 トシテ ノ ブルックナー : <<コウキョウキョク ダイ9バン>> ダイ3 ガクショウ (アダージョ) ニ オケル ジリツセイ ト ヒョウダイセイ オ メグッテ
|
ローマ字 |
"Niju no sonzai" toshite no Burukkuna : <<kokyokyoku dai9ban>> dai3 gakusho (adajo) ni okeru jiritsusei to hyodaisei o megutte
|
|
別タイトル |
名前 |
Bruckner's doppeldasein considerations on the autonomic and the programmatic in the third movement (Adagio) of the Ninth Symphony
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
池上, 健一郎
|
カナ |
イケガミ, ケンイチロウ
|
ローマ字 |
Ikegami, Kenichiro
|
所属 |
慶應義塾大学非常勤講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2014
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
132
|
年 |
2014
|
月 |
3
|
開始ページ |
309
|
終了ページ |
341
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The symphonies of Anton Bruckner (1824‒1896) were evaluated both during his lifetime and subsequent to his death in terms of two opposing criteria : "absolute music" and "program music", terms that actually reflect aesthetic polemics. Especially since the 1980s, Bruckner scholarship has connected this dichotomy to methodological discussions of autonomic analysis and semantic interpretation. However, the methodological purism being undeniably at stake in both positions comes with the risk of misconceiving the multiple layers of Bruckner's symphonies.
Hence my paper aims at demonstrating that both dimensions—the "purely musical" and the semantic—make up an inseparable unit in Bruckner's music. The third movement of his Ninth Symphony seems particularly suitable for this purpose, since Bruckner himself commented on its "content" on various occasions.
By means of analysis, I seek to demonstrate how thematic ideas being integrated into a broader motivic network throughout the symphony are interlinked semantically. Remarkably, such "semantic networks" are strengthened through thematisch-motivische Arbeit, the technique which is commonly regarded as the "autonomous" principle. Along those lines, the culmination of the movement (mm.187ff.) gains a multidimensional character. In order to understand the related nature of Bruckner's "Doppeldasein"(Korte), the methodological purism ought to be overcome.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集 : 論集 美学・芸術学 : 美・芸術・感性をめぐる知のスパイラル(旋回)
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|