アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000132-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:563.1 KB
|
Last updated |
:Jun 13, 2014 |
Downloads |
: 1203 |
Total downloads since Jun 13, 2014 : 1203
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
自動詞性の詩学
|
カナ |
ジドウシセイ ノ シガク
|
ローマ字 |
Jidoshisei no shigaku
|
|
別タイトル |
名前 |
Poetics of intransitivity
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
佐々木, 健一
|
カナ |
ササキ, ケンイチ
|
ローマ字 |
Sasaki, Kenichi
|
所属 |
東京大学名誉教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2014
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
132
|
年 |
2014
|
月 |
3
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
29
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
My subject is to show a special way of conceiving and evaluating the human creation, especially of art. The intransitive notion of creation is opposed to the transitive. The basic opposition between them consists in the fact that the one emphasizes the forming activity of the subject-agent, while the other finds the mark of true creativity in the absence of particularly active intervention of the agent.
Western aesthetics does not ignore the intransitivity: apart from the ancient theory of inspiration, we find its strong versions in Nietzsche and Merleau-Ponty among others. However, Japanese poetics is essentially determined in this orientation through its grammar. It concerns the peculiarity of Japanese verb which consists in the identification of the effectiveness of doing with intransitivity. I find the most typical example in the intransitive verb "dekiru". We can use this verb to say "be able to do something". But it literally means "(something) is done/made by itself" or "(something)appears". The transitive ability is identified here with the intransitivity. With this system of verb, Japanese favors the poetics of intransitivity: the true creativity is to be found in the thing that seems to be made as if by itself, without human intervention.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集 : 論集 美学・芸術学 : 美・芸術・感性をめぐる知のスパイラル(旋回)
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|