慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000123-0299  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000123-0299.pdf
Type :application/pdf Download
Size :590.0 KB
Last updated :Jul 2, 2012
Downloads : 1293

Total downloads since Jul 2, 2012 : 1293
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 慶應義塾における「教育学」の創出過程 : 慶應義塾発足時から大学部設立1890(明治23)年まで  
カナ ケイオウ ギジュク ニ オケル 「キョウイクガク」 ノ ソウシュツ カテイ : ケイオウ ギジュク ハッソクジ カラ ダイガクブ セツリツ 1890 (メイジ 23) ネン マデ  
ローマ字 Keio gijuku ni okeru "kyoikugaku" no soshutsu katei : Keio gijuku hassokuji kara daigakubu setsuritsu 1890 (Meiji 23) nen made  
別タイトル
名前 The creation of pedagogy at Keio University: focusing on changes of the curriculum at Keio from 1871 to 1890  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 山梨, あや  
カナ ヤマナシ, アヤ  
ローマ字 Yamanashi, Aya  
所属 慶應義塾大学文学部助教  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2010  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
123  
2010  
3  
開始ページ 299  
終了ページ 322  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
The purpose of this study is to demonstrate how pedagogy became included in the curriculum in the early Keio University. It is in 1885 that we can first find a pedagogy related class, Kyoikuron-kogi, at Keio. This class was a reading class in English using the works of Spencer. Until now, the role of teacher training has been exaggerated in the process of the formation of pedagogy in modern Japan. However, it was revealed that pedagogy-related classes at Keio were not necessarily regarded as teacher training, but as a domain of practical studies which should be taught at a modern educational institution.
The drastic educational reform in Keio at that time contained not only refinement of the curriculum, but also searching for a method of teaching suited for increasing in the number of students.
Taking account of above conditions at Keio, we can understand why pedagogy appeared in the curriculum as the process of conversion from a private academy, shijuku, to a modern school.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
特集 : 教育学の射程
プロジェクト研究論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jul 02, 2012 09:00:00  
作成日
Jul 02, 2012 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 123 (201003)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース