アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000123-0299.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:590.0 KB
|
Last updated |
:Jul 2, 2012 |
Downloads |
: 1293 |
Total downloads since Jul 2, 2012 : 1293
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
慶應義塾における「教育学」の創出過程 : 慶應義塾発足時から大学部設立1890(明治23)年まで
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ニ オケル 「キョウイクガク」 ノ ソウシュツ カテイ : ケイオウ ギジュク ハッソクジ カラ ダイガクブ セツリツ 1890 (メイジ 23) ネン マデ
|
ローマ字 |
Keio gijuku ni okeru "kyoikugaku" no soshutsu katei : Keio gijuku hassokuji kara daigakubu setsuritsu 1890 (Meiji 23) nen made
|
|
別タイトル |
名前 |
The creation of pedagogy at Keio University: focusing on changes of the curriculum at Keio from 1871 to 1890
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
山梨, あや
|
カナ |
ヤマナシ, アヤ
|
ローマ字 |
Yamanashi, Aya
|
所属 |
慶應義塾大学文学部助教
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2010
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
123
|
年 |
2010
|
月 |
3
|
開始ページ |
299
|
終了ページ |
322
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
The purpose of this study is to demonstrate how pedagogy became included in the curriculum in the early Keio University. It is in 1885 that we can first find a pedagogy related class, Kyoikuron-kogi, at Keio. This class was a reading class in English using the works of Spencer. Until now, the role of teacher training has been exaggerated in the process of the formation of pedagogy in modern Japan. However, it was revealed that pedagogy-related classes at Keio were not necessarily regarded as teacher training, but as a domain of practical studies which should be taught at a modern educational institution.
The drastic educational reform in Keio at that time contained not only refinement of the curriculum, but also searching for a method of teaching suited for increasing in the number of students.
Taking account of above conditions at Keio, we can understand why pedagogy appeared in the curriculum as the process of conversion from a private academy, shijuku, to a modern school.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|