アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000115-0289.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:934.8 KB
|
Last updated |
:Oct 4, 2010 |
Downloads |
: 1089 |
Total downloads since Oct 4, 2010 : 1089
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
家庭環境と遺伝 : 行動遺伝学的アプローチを用いた家族研究の教育学的意義
|
カナ |
カテイ カンキョウ ト イデン : コウドウ イデンガクテキ アプローチ オ モチイタ カゾク ケンキュウ ノ キョウイクガクテキ イギ
|
ローマ字 |
Katei kankyo to iden : kodo idengakuteki apurochi o mochiita kazoku kenkyu no kyoikugakuteki igi
|
|
別タイトル |
名前 |
Family environment and genetics: how can behavioral genetic family research contribute to education?
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
敷島, 千鶴
|
カナ |
シキシマ, チズル
|
ローマ字 |
Shikishima, Chizuru
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2006
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
115
|
年 |
2006
|
月 |
2
|
開始ページ |
287
|
終了ページ |
303
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Many psychological and sociological studies emphasize the importance of the environment of upbringing in the development of one's sociality. On the other hand, a number of behavioral genetic studies so far have indicated that factors which affect the formation of one's sociality are not derived from family environment but from genetics and nonshared (unique) environment. This discrepancy could be resolved if gene-environment interactions and gene-environment correlations are taken into consideration. Our twin data disclosed that many aspects of family influence were not explained by main effects expressed by linear models, but by interaction models between genetics and environment. Moreover, in many cases, the behavior of parents to-wards children was due to results of response to children's genetics, which indicate the correlation between genetic factors and family environment factors. These findings imply that universal ways of upbringing which affect all families do not exist. The significance of studies with a behavioral genetic perspective becomes clear when describing the reality of modern families objectively and precisely. Education taking factors of individual differences into account is required.
|
|
目次 |
1. はじめに
2. 家庭環境効果顕在の証拠
1) 遺伝と家庭環境の交互作用
2) 遺伝と家庭環境の相関関係
3) 行動遺伝学研究からみた家族
3. 行動遺伝学研究の教育学的意義
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育心理学
投稿論文
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|