慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000115-0183  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000115-0183.pdf
Type :application/pdf Download
Size :866.8 KB
Last updated :Oct 4, 2010
Downloads : 739

Total downloads since Oct 4, 2010 : 739
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 循環系学習での自己説明と図示の効果  
カナ ジュンカンケイ ガクシュウ デノ ジコ セツメイ ト ズシ ノ コウカ  
ローマ字 Junkankei gakushu deno jiko setsumei to zushi no koka  
別タイトル
名前 The effects of interaction between self-explanations and illustrations in circulatory system learning  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 伊藤, 貴昭  
カナ イトウ, タカアキ  
ローマ字 Ito, Takaaki  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 2006  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
115  
2006  
2  
開始ページ 181  
終了ページ 199  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Recent studies have shown that self-explanation is an effective strategy and shown that generating explanations to oneself fosters students to monitor and revise their mental models. However, students cannot monitor their mental model so easily. This study investigated whether self-explanation can be useful in a classroom environment combining illustrations that makes clealy for students to monitor their mental model. Forty-two eighth-grade students divided following three conditions, (a) self-explanation and illustration (13 studens), (b) self-explanation only (16 students), and (c) a blank filling test only (13 students). All of the students received six biology lectures on human circulatory system. After receiving a lecture, students who assigned self-explanation conditions were asked to write down self-explanation on the sheet. Furthermore, self-explanation and illustration condition were also asked to draw the flow of the blood on the diagram. All of the students were tested before and after lectures. The results showed that the students who assigned self-explanation and illustration condition were greater gain than other conditions both vocabulary test and comprehension test. The analysis of student's explanations suggests that the illustration prevents students from copying lectures, and sup-ports their understanding.
 
目次
I. はじめに
II. 実験方法
 1. 被験者と材料
 2. 手続き
 3. テスト
III. 結果と考察
IV. 結論
 
キーワード
 
NDC
 
注記
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育心理学
投稿論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 04, 2010 09:00:00  
作成日
Oct 04, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 115 (200602)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (757) 1st
2位 出生率及び教育投... (678)
3位 『うつほ物語』俊... (459)
4位 新自由主義に抗す... (405)
5位 731部隊と細菌戦 ... (335)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2453) 1st
2位 家族主義と個人主... (1831)
3位 731部隊と細菌戦 ... (716)
4位 猫オルガンとはな... (490)
5位 新参ファンと古参... (430)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース