アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000115-0183.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:866.8 KB
|
Last updated |
:Oct 4, 2010 |
Downloads |
: 739 |
Total downloads since Oct 4, 2010 : 739
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
循環系学習での自己説明と図示の効果
|
カナ |
ジュンカンケイ ガクシュウ デノ ジコ セツメイ ト ズシ ノ コウカ
|
ローマ字 |
Junkankei gakushu deno jiko setsumei to zushi no koka
|
|
別タイトル |
名前 |
The effects of interaction between self-explanations and illustrations in circulatory system learning
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
伊藤, 貴昭
|
カナ |
イトウ, タカアキ
|
ローマ字 |
Ito, Takaaki
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2006
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
115
|
年 |
2006
|
月 |
2
|
開始ページ |
181
|
終了ページ |
199
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Recent studies have shown that self-explanation is an effective strategy and shown that generating explanations to oneself fosters students to monitor and revise their mental models. However, students cannot monitor their mental model so easily. This study investigated whether self-explanation can be useful in a classroom environment combining illustrations that makes clealy for students to monitor their mental model. Forty-two eighth-grade students divided following three conditions, (a) self-explanation and illustration (13 studens), (b) self-explanation only (16 students), and (c) a blank filling test only (13 students). All of the students received six biology lectures on human circulatory system. After receiving a lecture, students who assigned self-explanation conditions were asked to write down self-explanation on the sheet. Furthermore, self-explanation and illustration condition were also asked to draw the flow of the blood on the diagram. All of the students were tested before and after lectures. The results showed that the students who assigned self-explanation and illustration condition were greater gain than other conditions both vocabulary test and comprehension test. The analysis of student's explanations suggests that the illustration prevents students from copying lectures, and sup-ports their understanding.
|
|
目次 |
I. はじめに
II. 実験方法
1. 被験者と材料
2. 手続き
3. テスト
III. 結果と考察
IV. 結論
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
特集教育研究の現在-教育の統合的理解を目指して-
教育心理学
投稿論文
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|