慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000103-0107  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000103-0107.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Oct 5, 2010
Downloads : 1784

Total downloads since Oct 5, 2010 : 1784
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル バングラデシュにおける「エスニック・アイデンティティー」と教育 : 批判的教育学の可能性  
カナ バングラデシュ ニ オケル 「エスニック・アイデンティティー」 ト キョウイク : ヒハンテキ キョウイクガク ノ カノウセイ  
ローマ字 Banguradeshu ni okeru "esunikku aidentiti" to kyoiku : hihanteki kyoikugaku no kanosei  
別タイトル
名前 Ethnic identity and education in Bangladesh : possibilities of critical pedagogy  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 北村, 友人  
カナ キタムラ, ユウト  
ローマ字 Kitamura, Yuto  
所属 カリフォルニア大学ロサンゼルス校教育学大学院社会科学・比較教育学科博士課程  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1998  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
103  
1998  
12  
開始ページ 107  
終了ページ 130  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
In this paper, I investigate the process of acquiring ethnic identity, as this is influenced by a society's economic, political, and cultural environments, analyzing ethnic identity in Bangladesh as a case study. The People's Republic of Bangladesh twice developed independence: from India and Pakistan. Throughout their independence movements, their religion (Islam) and language (Bengali) were two principal means to acquire an ethnic identity as Bangladeshi. In this paper, I shall describe the historical background of Bangladesh and define ethnic identity, especially in the context of Bangladesh. Then, I apply critical pedagogy to analyze the influence of education on the process of acquiring an ethnic identity as a Bangladeshi. Critical pedagogy has spoken out for the people under the oppressed circumstances. Even though there have been notable influences from Europe and Latin America, critical pedagogy has been mainly developed in the North-American contexts since late 1970s and paid less attention to other regions such as South Asia. Thus, this paper will be an initial attempt to apply notions of critical pedagogy in the context of South Asia, especially of Bangladesh.
 
目次
序
1. エスニック・アイデンティティーとしての宗教と言語
 1) エスニック・アイデンティティーとは
 2) ベンガルの歴史とイスラム教
 3) 言語運動とバングラデシュの独立
2. エスニック・アイデンティティー獲得のための批判的教育学
結び
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 05, 2010 09:00:00  
作成日
Oct 05, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 103 (199812)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (757) 1st
2位 出生率及び教育投... (678)
3位 『うつほ物語』俊... (459)
4位 新自由主義に抗す... (405)
5位 731部隊と細菌戦 ... (335)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2453) 1st
2位 家族主義と個人主... (1831)
3位 731部隊と細菌戦 ... (716)
4位 猫オルガンとはな... (490)
5位 新参ファンと古参... (430)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース