慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000094-0115  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000094-0115.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Oct 1, 2010
Downloads : 4176

Total downloads since Oct 1, 2010 : 4176
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教職の専門性について  
カナ キョウショク ノ センモンセイ ニ ツイテ  
ローマ字 Kyoshoku no senmonsei ni tsuite  
別タイトル
名前 About professionalism of teaching profession  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 東, 敏徳  
カナ アズマ, トシノリ  
ローマ字 Azuma, Toshinori  
所属 幼児教育専門学校  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1993  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
94  
1993  
1  
開始ページ 115  
終了ページ 138  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
As education become important in our society, it must attend to broader set of concerns. At the same time, teacher education attends to more concerns. But about issues of teacher education there are lots of discrepancy. Professionalism alone is not enough forthis concerns. Today, professionalism is criticized from many standpoints, for. example, from viewpoint of cultural reproduction. There must be a social vision animating reform that emcompasses but is not limiting to the interest of teaching. We need reformulate the concept of education and from its standpoint assign a proper place to teacher education. The article is divided into three sections. In the first section I concern myself with the debate about teacher education, i.e., the criticism from the standpoint of cultual reproduction. In the second section I scrutinize the concept of education, so that, I propose the way of thinking which regard education as initiation in our cultural heritage. Thirdly, I suggest the position which consider teacher as reflective practitioner.
 
目次
I. 問題の所在
II. 教師専門職論の再検討
 (1) 教師専門職論への批判
 (2) ポプクウイッツの文化再生産論からの批判
 (3) ソルティスの反論
 (4) 対立の構造
III. 自省的実践者としての教師
 1. 選ぶ存在への働きかけとしての教育
  (1) 働きかけとしての教育
  (2) 選ぶ存在としての人間
  (3) 教育の働き
 2. 「自省的実践者」としての教師
IV. 教師教育の実践への示唆
 (1) 教師への準備に関わる要素
 (2) 具体的実践に関わる示唆
まとめ
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jan 15, 2014 15:19:29  
作成日
Oct 01, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jan 15, 2014    フリーキーワード, 目次, 著者 を変更
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 94 (199301)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (749) 1st
2位 出生率及び教育投... (630)
3位 『うつほ物語』俊... (445)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (325)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1829)
3位 731部隊と細菌戦 ... (723)
4位 猫オルガンとはな... (471)
5位 新参ファンと古参... (462)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース