慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000083-0199  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000083-0199.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.3 MB
Last updated :Sep 30, 2010
Downloads : 665

Total downloads since Sep 30, 2010 : 665
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 「学ぶ」と「教える」関係の新考察の試み : 公益概念との絡み合いを軸として  
カナ 「マナブ」 ト 「オシエル」 カンケイ ノ シンコウサツ ノ ココロミ : コウエキ ガイネン ト ノ カラミアイ オ ジク トシテ  
ローマ字 "Manabu" to "oshieru" kankei no shinkosatsu no kokoromi : koeki gainen to no karamiai o jiku toshite  
別タイトル
名前 New consideration on the relation of learning and teaching  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 井上, 坦  
カナ イノウエ, アキラ  
ローマ字 Inoue, Akira  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1986  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
83  
1986  
11  
開始ページ 199  
終了ページ 223  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
In this paper, firstly, I try to see the relation of learning and teaching from new angle. From this new angle the opposite side of learning and teaching is seen clearly. I think that the modern view on the L-T relation is too opt imistic therefore sometimes hypocritical and self-deceptive. We can set restrictions on the execution of the freedom of learning only when the realization of the true public welfare is concerned with. But what is the public welfare? Secondly, then, I intend to get the true concept of public welfare. I examine several conventional concepts. They are, for example, the ruler-centered concept, the utilitarianistic concept and the anti-capitalistic concept. Then I reject them all. New concept proposed in this paper is an axiomatic or idealistic concept. According to this concept public welfare implies necessarily the fundamental human rights. And freedom of learning belongs to this right. Thirdly, in conformity with the considerations above mentioned, I propose the new plan of reformation of the so-called compulsive and universal schooling system. In a concrete form I make a proposal of the abrogation of the course-study issued by the Ministry of Education in Japan. At the same time I demand the miti- gatiori of the restriction which is carried out by the laws concerning the teachers political activities.
 
目次
I. 「学ぶ」と「教える」関係の掘り下げ
 I-1. 両者の対立的側面の認識の重要性
 I-2. 「学ぶ」と「教える」関係の多様さ
 I-3. 歎瞞的協調関係の出現
 I-4. 権利を護る義務教育という欺瞞
II. 強制就学と学ぶ権利の対立
 II-1. 欲しない教えを拒む権利
 II-2. 「公共性」に依拠する反対論
 II-3. 上述の反対理由の検討
III. 公共の利益とは何か
 III-1. 公益概念の曖昧性
 III-2. 「公」の権力中心的解釈
 III-3. 公益即多数の益という解釈
 III-4. 公益の資本主義的解釈批判
 III-5. 要求強度掛け合わせ論
IV. 「公益」の正しい解釈
 IV-1. 「公益」の公理主義的解釈の提案
 IV-2. 具体的提案
V. おわりに
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 30, 2010 09:00:00  
作成日
Sep 30, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 83 (198611)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (749) 1st
2位 出生率及び教育投... (630)
3位 『うつほ物語』俊... (445)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (325)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1829)
3位 731部隊と細菌戦 ... (723)
4位 猫オルガンとはな... (471)
5位 新参ファンと古参... (462)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース