アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000079-0121.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:1.2 MB
|
Last updated |
:Sep 30, 2010 |
Downloads |
: 1268 |
Total downloads since Sep 30, 2010 : 1268
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
教育における性差別と教育モデル : J.R.Martinの諸論文の考察を中心に
|
カナ |
キョウイク ニ オケル セイ サベツ ト キョウイク モデル : J.R. Martin ノ ショ ロンブン ノ コウサツ オ チュウシン ニ
|
ローマ字 |
Kyoiku ni okeru sei sabetsu to kyoiku moderu : J. R. Martin no sho ronbun no kosatsu o chushin ni
|
|
別タイトル |
名前 |
The models of education and sexism in education
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
坂本, 辰朗
|
カナ |
サカモト, タツロウ
|
ローマ字 |
Sakamoto, Tatsuro
|
所属 |
創価大学教育学部
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1984
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
79
|
年 |
1984
|
月 |
12
|
開始ページ |
121
|
終了ページ |
145
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This paper reviews recent works by Jane Roland Martin concerning sexism or sex bias in the history of educational thought and also examines her assertion that sex or gender must be taken into account seriously in education if an ideal of educated person is not to be sex-biased. For this purposes, this paper consists of the following three parts. I. A brief overview of women's studies courses sprung up on campuses across the United States at the end of the 1960's and into the 1970's. I think that J. R. Martin's works appeared in order to overcome some of the critical defects which the early women's studies had in common. II. A Review of J. R. Martin's paper ("Sophie and Emile", 1981) which argues that the accepted interpretation of Rousseau's model of education is fundamentally mistaken and that in place of the growth model of education the production model of education explains his account of the education of the both sexes. III. A discussion of J. R. Martin's paper mentioned above and also of her proposal (which she obtained from her analytical studies of accepted ideals of educated person) that since there is "trait genderization" in our society, both "gender-bound" educational ideal and "gender-free" educational ideal are irrelevant and "gender-sensitive" ideal which takes the reproductive processes of society into account will make our philosophy of education complete. Although I agree with many of her assertions, I think that her "gender-sensitive" ideal is problematic because she presupposes "the truly feminine qualities" which is to be related to biorogical determinism.
|
|
目次 |
はじめに
I. 1970年代のアメリカにおける女性解放運動と女性学
(1) 「女性学」の登場
(2) 「女性学」研究のゆきづまり
II. 教育思想史研究における性差別の問題
(1) 論文の要旨・構成
(2) プラトン教育の「生産モデル」
(3) ルソーにおける教育の「成長モデル」と「生産モデル」
III. 考察
(1) 『国家』及び『エミール』の統一的解釈について
(2) 「性別(ジェンダー)に敏感な理想」 : 二つの生産と教育
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|