慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000071-0187  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000071-0187.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.2 MB
Last updated :Sep 21, 2010
Downloads : 623

Total downloads since Sep 21, 2010 : 623
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教育の根本問題としての制度化 : 人間生成の抑圧と解放  
カナ キョウイク ノ コンポン モンダイ トシテ ノ セイドカ : ニンゲン セイセイ ノ ヨクアツ ト カイホウ  
ローマ字 Kyoiku no konpon mondai toshite no seidoka : ningen seisei no yokuatsu to kaiho  
別タイトル
名前 Institutionalization as foundamental problem of education : the repression and liberation of human growth  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 井上, 坦  
カナ イノウエ, アキラ  
ローマ字 Inoue, Akira  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1980  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
71  
1980  
3  
開始ページ 187  
終了ページ 210  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Near the end of the second World War, I read "Demian" by H. Hesse. I was deeply impressed with his following words that he only wanted to live according to what grew in him naturally, but why it was so difficult for him. After several years, I learned Rousseau's statement: 'Man was born free and everywhere he is in fetters.' Now, in Japan, numerous Gakushu-Juku do good business repressing, in cooperation with the formal educational systems, the deep-rooted needs of children. Is there any general ground for these repressions ? If any, what is it? It is the institutionalization of human growth and his teaching-learning process. Although not every institutionalization of human activity always does evil for him, it transforms almost every human activity in the modern situation of which main, characteristics are the concentration and augmentation of national administrative powers. How can we harmonize freedom with equality in the modern educational institution ? How can we make the local autonomy compatible with the central control ? This is the most important problem to solve with our best efforts.
 
目次
I. 問題の所在と意味
II. ルソーの先駆的応答
III. イリッチの場合(註にかえて)
IV. 制度による事実としての教育
V. 制度の頂点としての行政国家
VI. 日本とスイス連邦との比較
VII. よりよい制度の基準
VIII. スイス連邦の事例
 (i) 協同による平等の実現への努力
 (ii) 集権化と民主社会党の動き
IX. 革新政党の共通課題
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Sep 21, 2010 09:00:00  
作成日
Sep 21, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 71 (198003)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (427) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3位 慶應義塾図書館史... (271)
4位 認知文法から考え... (265)
5位 M&Aにおける... (263)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1470) 1st
2位 新参ファンと古参... (437)
3位 731部隊と細菌戦 ... (314)
4位 日本における美容... (268)
5位 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース