慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000062-0331  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000062-0331.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.1 MB
Last updated :Aug 19, 2010
Downloads : 1500

Total downloads since Aug 19, 2010 : 1500
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル カント教育思想研究序説(その一) : "Idee"と"philosophieren"  
カナ カント キョウイク シソウ ケンキュウ ジョセツ (ソノ イチ) : "Idee" ト"philosophieren"  
ローマ字 Kanto kyoiku shiso kenkyu josetsu (sono ichi) : "Idee" to "philosophieren"  
別タイトル
名前 A study of Kant's educational thought : on his concepts of "Idee" "philosophieren"  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 俵木, 浩太郎  
カナ タワラギ, コウタロウ  
ローマ字 Tawaragi, Kotaro  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1974  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
62  
1974  
3  
開始ページ 331  
終了ページ 354  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Through an examination of several key concepts within Kant's philosophical system, this paper outlines some of the implications which his philosophy holds for educational thought. In the first section we try to show that the reasoning behind his approach to philosophy can best be understood in terms of the three questions which he poses in Critique of Pure Reason and the four questions which are set forth in Logic. To the first set of questions he applies the term 'scholastic conception' (Schulbegriff), and to the second he applies the concept of 'cosmic conception' (Weltbegriff). He concludes that philosophy, if conceived in terms of the framework, exists only in the realm of 'idea'. The second section focuses on the meaning of the word 'idea' (Idee) as an essential concept in Kant's system of philosophy. For Kant an idea comes to have existence and meaning as a belief of an individual and becomes something which the individual expects can be realized universally through knowledge or science. Here the force which drives mankind toward realization of 'idea' is man's consistent effort to be guided by 'practical reason' which Kant emphasizes. Among Kant's various expressions of consistent or moral effort the concept of 'philosophize' (philosophieren), is singled out for discussion in the third section. The word philosophy originally meant, a love for knowledge. Kant has confidence that it is possible and meaningful to exhort others to love knowledge. It is suggested that this confidence is also the foundation for his interest in education. The three maxims which appear in Critique of Judgement, Anthropology and Logic can be interpreted as his explanation of the concept of 'philosophize', and in them, we find significance from the standpoint of education.
 
目次
はじめに
第1章. カントの問い
第2章. 理念(Idee)の位置
第3章. 哲学すること(Philosophieren)について
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 19, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 19, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 62 (197403)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (427) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3位 慶應義塾図書館史... (271)
4位 認知文法から考え... (265)
5位 M&Aにおける... (263)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1470) 1st
2位 新参ファンと古参... (437)
3位 731部隊と細菌戦 ... (314)
4位 日本における美容... (268)
5位 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース