アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000037-0027.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:3.7 MB
|
Last updated |
:Aug 24, 2010 |
Downloads |
: 1839 |
Total downloads since Aug 24, 2010 : 1839
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
家元制度に関する基礎的考察 : 芸術社会学における一つの問題
|
カナ |
イエモト セイド ニ カンスル キソテキ コウサツ : ゲイジュツ シャカイガク ニ オケル ヒトツ ノ モンダイ
|
ローマ字 |
Iemoto seido ni kansuru kisoteki kosatsu : geijutsu shakaigaku ni okeru hitotsu no mondai
|
|
別タイトル |
名前 |
The "Iemoto" system
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
山岸, 健
|
カナ |
ヤマギシ, タケシ
|
ローマ字 |
Yamagishi, Takeshi
|
所属 |
慶應義塾大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1959
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
37
|
年 |
1959
|
月 |
12
|
開始ページ |
27
|
終了ページ |
56
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
By the word "Iemoto", literally an "original house", is here meant the "originator" of a school in characteristic Japanese art or ceremony, such as "Cha-no-yu" (tea-ceremony), "Ikebana" (flower arrangement), etc. The "Iemoto" system consists of an originator or head master and his pupils ar followers. In the "Iemoto" system there are so many rules which must be strictly observed by the members of the group. In the present essay the writer, from the sociological point of view sees into the relations between the head master and his pupils, studying some of the fundamental regulations that should be kept by the pupils. The "Iemoto" must keep the traditional forms of art and faithfully hand them down to posterity. The faithful observance of the forms means the maintenance of the traditions and authority of the original house. The present writer regards the pupils' respect for the traditional forms and the original house as the fundamental element to the "Iemoto" system. It may be said that the problems of the "Iemoto" system should inevitable be studied in relation to those of the characteristic Japanese family system. And as to this point the writer intends to make a thorough investigation in the near future.
|
|
目次 |
1. 序
2. 芸術社会学の課題
3. 家元集団の構造
4. 芸道について
5. 型ということ
6. 結語
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|