アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000035-0338.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:2.3 MB
|
Last updated |
:Aug 24, 2010 |
Downloads |
: 1836 |
Total downloads since Aug 24, 2010 : 1836
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
ソクラテスとプラトン : プラトンの作品について教育史の立場から両者を区別する試み
|
カナ |
ソクラテス ト プラトン : プラトン ノ サクヒン ニ ツイテ キョウイクシ ノ タチバ カラ リョウシャ オ クベツ スル ココロミ
|
ローマ字 |
Sokuratesu to Puraton : Puraton no sakuhin ni tsuite kyoikushi no tachiba kara ryosha o kubetsu suru kokoromi
|
|
別タイトル |
名前 |
A tentative plan to distinguish Socrates from Plato from a standpoint of educational history
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
村井, 実
|
カナ |
ムライ, ミノル
|
ローマ字 |
Murai, Minoru
|
所属 |
慶応義塾大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1958
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
35
|
年 |
1958
|
月 |
11
|
開始ページ |
333
|
終了ページ |
354
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
1) Preliminaries: 1. Among Plato's Dialogues "Apology" belongs to the first group, "Republic" to the middle, and "Laws" to the last, both chronologically and theoretically. 2. There is a theoretical development from "Apology" to "Laws". 3. Accordingly, some dialogues are theoretically near to "Apology", and others are nearer to "Laws". And this fact means a theoretical change from Socratic to Platonic character. 4. "Republic" is a mixture of both characters. 5. So, we might be able to select out Socratic characters in "Republic" by assorting those elements which are near to "Apology" and those elements which are nearer to "Laws". 2) The study of distinctions: We can find out remarkable distinctions between Socratic theory and Platonic one concerning following points; 1. Concept of "philosophia" 2. Teaching and learning of "dialectics" 3. The part alloted to "philosophia" in the educational process 4. Concepts of "eros" and "philia" 5. The meaning of "paideia" 6. The idea of immortality of "psyche" 7. Concept of "idea of good" 3) Conclusions: Plato and Socrates are common in that they had a deep interest in education, but they differ each other in 1) that Socrates' theoretical interest in education was chiefly in philosophical analysis of educational concepts, while Plato's was in metaphysical reconstruction of educational ideas, and 2) that Socrates' practical interest in education was chiefly in ethical enlightenment of democratic citizens while Plato's was in political building of ideal character of a nation. Thus, as a conclusion, I call here Socratic character an "ethical educationalism", against "political educationalism" of Platonic one.
|
|
目次 |
I
II
一. 愛智(フイロソフイア)
二. 弁証法(デイアレクテイケー)の学習
三. 教育過程における愛智(フイロソフイア)の位置
四. 愛慕(エロス)と友愛(フイリア)
五. 教育(パイデイア)の意味
六. 魂の不死
七. 愛智(フイロソフイア)と善のイデア
III
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|