慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000035-0338  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000035-0338.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.3 MB
Last updated :Aug 24, 2010
Downloads : 1836

Total downloads since Aug 24, 2010 : 1836
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル ソクラテスとプラトン : プラトンの作品について教育史の立場から両者を区別する試み  
カナ ソクラテス ト プラトン : プラトン ノ サクヒン ニ ツイテ キョウイクシ ノ タチバ カラ リョウシャ オ クベツ スル ココロミ  
ローマ字 Sokuratesu to Puraton : Puraton no sakuhin ni tsuite kyoikushi no tachiba kara ryosha o kubetsu suru kokoromi  
別タイトル
名前 A tentative plan to distinguish Socrates from Plato from a standpoint of educational history  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 村井, 実  
カナ ムライ, ミノル  
ローマ字 Murai, Minoru  
所属 慶応義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1958  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
35  
1958  
11  
開始ページ 333  
終了ページ 354  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
1) Preliminaries: 1. Among Plato's Dialogues "Apology" belongs to the first group, "Republic" to the middle, and "Laws" to the last, both chronologically and theoretically. 2. There is a theoretical development from "Apology" to "Laws". 3. Accordingly, some dialogues are theoretically near to "Apology", and others are nearer to "Laws". And this fact means a theoretical change from Socratic to Platonic character. 4. "Republic" is a mixture of both characters. 5. So, we might be able to select out Socratic characters in "Republic" by assorting those elements which are near to "Apology" and those elements which are nearer to "Laws". 2) The study of distinctions: We can find out remarkable distinctions between Socratic theory and Platonic one concerning following points; 1. Concept of "philosophia" 2. Teaching and learning of "dialectics" 3. The part alloted to "philosophia" in the educational process 4. Concepts of "eros" and "philia" 5. The meaning of "paideia" 6. The idea of immortality of "psyche" 7. Concept of "idea of good" 3) Conclusions: Plato and Socrates are common in that they had a deep interest in education, but they differ each other in 1) that Socrates' theoretical interest in education was chiefly in philosophical analysis of educational concepts, while Plato's was in metaphysical reconstruction of educational ideas, and 2) that Socrates' practical interest in education was chiefly in ethical enlightenment of democratic citizens while Plato's was in political building of ideal character of a nation. Thus, as a conclusion, I call here Socratic character an "ethical educationalism", against "political educationalism" of Platonic one.
 
目次
I
II
 一. 愛智(フイロソフイア)
 二. 弁証法(デイアレクテイケー)の学習
 三. 教育過程における愛智(フイロソフイア)の位置
 四. 愛慕(エロス)と友愛(フイリア)
 五. 教育(パイデイア)の意味
 六. 魂の不死
 七. 愛智(フイロソフイア)と善のイデア
III
 
キーワード
 
NDC
 
注記
III 教育,慶応義塾創立百年記念論文集
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 35 (195811)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (424) 1st
2位 斎藤隆夫の「粛軍... (356)
3位 M&Aにおける... (279)
4位 認知文法から考え... (276)
5位 慶應義塾図書館史... (275)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 <<Qu'... (1468) 1st
2位 新参ファンと古参... (454)
3位 日瑞比較法史論考... (440)
4位 731部隊と細菌戦 ... (306)
5位 日本における美容... (273)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース