慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000033-0105  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000033-0105.pdf
Type :application/pdf Download
Size :2.6 MB
Last updated :Aug 24, 2010
Downloads : 849

Total downloads since Aug 24, 2010 : 849
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 教育社会学への一道標(続) : E・デュルケームの教育論とその批判  
カナ キョウイク シャカイガク エノ イチ ドウヒョウ (ゾク) : E・デュルケーム ノ キョウイクロン ト ソノ ヒハン  
ローマ字 Kyoiku shakaigaku eno ichi dohyo (zoku) : E Dyurukemu no kyoikuron to sono hihan  
別タイトル
名前 A guide-post to the sociology of eduation : through the consideration of E. Durkheim's theory of edueation  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 仲, 康  
カナ ナカ, ヤスシ  
ローマ字 Naka, Yasushi  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1957  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
33  
1957  
3  
開始ページ 105  
終了ページ 132  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
A great French sociologist, Emile Durkheim was also the eminent theorist of Education. Instead of approaching to education from the aspect of value, he studied it from that of fact. "Education is a social fact," this was a motto in his theory of education. Social fact, according to his sociological theory, is a thing (not material, but social) that we can observe, describe and analyse from the outside. In fact, when he declared in les Regies de la Methode Sociologique, "Social facts are things and must be treated as things," this formula expresses precisely the rule of objectivity of the sociological knowledge that had been posed by A. Comte. Things are all that are given, all that are offered to the observation. Therefore, "Social facts must be treated as things," it means that we must treat them in quality of data that consitute the starting point of the positive science. Through the method of considering education as a social fact and studying it as a thing, Durkheim systematised a new science of education and named this science "la Science de l'Education". His famous la Science de l'Education has in itself many interest problems. We firstly outline the argument of this science, then consider it in relation to his sociology, and finally critisize his theory of education based upon the sociologism.
 
目次
一. デュルケームの教育目的論 : その方法と内容
二. デュルケームの教育の科学
三. 教育論にみられるデュルケームの基調的態度
四. デュルケームの社会学
五. デュルケーム的考え方の批判
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 33 (195703)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (749) 1st
2位 出生率及び教育投... (630)
3位 『うつほ物語』俊... (445)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (325)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1829)
3位 731部隊と細菌戦 ... (723)
4位 猫オルガンとはな... (471)
5位 新参ファンと古参... (462)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース