アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN00150430-00000032-0243.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:3.0 MB
|
Last updated |
:Aug 24, 2010 |
Downloads |
: 1273 |
Total downloads since Aug 24, 2010 : 1273
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
弁別学習における形成過程の問題
|
カナ |
ベンベツ ガクシュウ ニ オケル ケイセイ カテイ ノ モンダイ
|
ローマ字 |
Benbetsu gakushu ni okeru keisei katei no mondai
|
|
別タイトル |
名前 |
The theoretical interpretations of discrimination learning
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
大西, 久夫
|
カナ |
オオニシ, ヒサオ
|
ローマ字 |
Onishi, Hisao
|
所属 |
慶應義塾大学
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
三田哲學會
|
カナ |
ミタ テツガクカイ
|
ローマ字 |
Mita tetsugakukai
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
1956
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
哲學
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
32
|
年 |
1956
|
月 |
3
|
開始ページ |
A219
|
終了ページ |
A253
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This paper deals with some problems arising from the controversy between the continuity and noncontinuity theories of discrimination learning. In the first place, it seems to the writer that these two opposed interpretations emphasize respectively the different aspects of learning. Experimental studies of stimulus generalization, presolution period and simultaneous or succesive presentation of stimuli have yielded that are not decisive with respect to the validity of either of the theories. Some are favorable to continuity theory and the others are to noncontinuity theory. It appears that these inconsistencies are due to the differences in the experimental operations and not to the nature of the learning itself, and further researches on this problem are urgently called for. Recent inteprretations of discrimination learning have pointed out that there are two different steps in the formation of learning process. They claim that the sensory-sensory conditioning (Maier and Schneirla), the conditionality (Mowrer), the discriminability (Lawrence), the sensory integrating process (Bitterman), the discriminative effect (Estes), etc. precede simple conditioning or response generalization. The two different steps are cognition and response. However, these interpretations invite a study of comparative psychology which includes not only mammals, but also other animals lower in the evolutionary scale. From this point of view, recent ethological studies of animal behavior are of great value to the understanding of discrimination learning.
|
|
目次 |
論争問題
一. 汎化の性質
二. 形成過程の連続性
三. 比較の役割
形成過程の構造
一. 条件ずけの性質
二. 弁別形成過程
三. 比較心理学的研究
考察
|
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|