慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000032-0243  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000032-0243.pdf
Type :application/pdf Download
Size :3.0 MB
Last updated :Aug 24, 2010
Downloads : 1273

Total downloads since Aug 24, 2010 : 1273
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 弁別学習における形成過程の問題  
カナ ベンベツ ガクシュウ ニ オケル ケイセイ カテイ ノ モンダイ  
ローマ字 Benbetsu gakushu ni okeru keisei katei no mondai  
別タイトル
名前 The theoretical interpretations of discrimination learning  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 大西, 久夫  
カナ オオニシ, ヒサオ  
ローマ字 Onishi, Hisao  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1956  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
32  
1956  
3  
開始ページ A219  
終了ページ A253  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
This paper deals with some problems arising from the controversy between the continuity and noncontinuity theories of discrimination learning. In the first place, it seems to the writer that these two opposed interpretations emphasize respectively the different aspects of learning. Experimental studies of stimulus generalization, presolution period and simultaneous or succesive presentation of stimuli have yielded that are not decisive with respect to the validity of either of the theories. Some are favorable to continuity theory and the others are to noncontinuity theory. It appears that these inconsistencies are due to the differences in the experimental operations and not to the nature of the learning itself, and further researches on this problem are urgently called for. Recent inteprretations of discrimination learning have pointed out that there are two different steps in the formation of learning process. They claim that the sensory-sensory conditioning (Maier and Schneirla), the conditionality (Mowrer), the discriminability (Lawrence), the sensory integrating process (Bitterman), the discriminative effect (Estes), etc. precede simple conditioning or response generalization. The two different steps are cognition and response. However, these interpretations invite a study of comparative psychology which includes not only mammals, but also other animals lower in the evolutionary scale. From this point of view, recent ethological studies of animal behavior are of great value to the understanding of discrimination learning.
 
目次
論争問題
 一. 汎化の性質
 二. 形成過程の連続性
 三. 比較の役割
形成過程の構造
 一. 条件ずけの性質
 二. 弁別形成過程
 三. 比較心理学的研究
考察
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 32 (195603)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 新自由主義に抗す... (661) 1st
2位 都市で酔う/都市... (561)
3位 731部隊と細菌戦 ... (554)
4位 Die Ghettogeschi... (420)
5位 競争と独占 (396)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 セマンティックマ... (1305) 1st
2位 イスマーイール・... (960)
3位 731部隊と細菌戦 ... (751)
4位 家族主義と個人主... (726)
5位 中和滴定と酸塩基... (721)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース