慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN00150430-00000029-0251  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN00150430-00000029-0251.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.9 MB
Last updated :Aug 24, 2010
Downloads : 563

Total downloads since Aug 24, 2010 : 563
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 民主主義の理解 : 中学校、高等学校生徒の場合  
カナ ミンシュ シュギ ノ リカイ : チュウガッコウ、コウトウ ガッコウ セイト ノ バアイ  
ローマ字 Minshu shugi no rikai : chugakko, koto gakko seito no baai  
別タイトル
名前 The Meaning of Democracy to High School Students  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 横山, 松三郎  
カナ ヨコヤマ, マツサブロウ  
ローマ字 Yokoyama, Matsusaburo  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 小川, 隆  
カナ オガワ, タカシ  
ローマ字 Ogawa, Takashi  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 斎藤, 幸一郎  
カナ サイトウ, コウイチロウ  
ローマ字 Saito, Koichiro  
所属 慶應義塾大学  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 三田哲學會  
カナ ミタ テツガクカイ  
ローマ字 Mita tetsugakukai  
日付
出版年(from:yyyy) 1953  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 哲學  
翻訳  
 
29  
1953  
3  
開始ページ 251  
終了ページ 270  
ISSN
05632099  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Education for democracy has been the chief concern of the Japanese teacher since after the World War II. For the past seven years, teachers in the primary as well as the secondary schools throughout the country have been untiring in their endeavor to teach the principles of democracy to their pupils. The time is ripe, so it seems to us, to see to what extent they have succeeded in democratizing the young generation of Japan. Essay type answers to a number of questions about democracy were obtained from 328 boys and girls of the Junior and Senior High Schools in Tokyo and Chiba prefecture. On the basis of these data a questionnaire of the multiple-choice type comprising three questions and sixty answers was constructed. The questions were: (1) What are the good points of democracy? (2) What are the things you should do to promote democracy around you? (3) In order to realize democracy in society, what would you do when you are grown up? For each question 20 answers were prepared, which were equally divided into 4 groups. Each of these groups included items dealing with some aspects of (1) peace, (2) freedom, (3) equality, (4) security and (5) responsibility. The subject was asked to choose one answer from each group, which he thought best expressed the ideal of democracy, so that he made 12 choices in all. 2650 boys and girls of the secondary schools in 5 different prefectures of the Kanto district participated in this survey. Statistical analysis of the data showed that there was hardly any regional difference in the choice of the answers to the questions. However, a great age difference was manifest: The younger students tended to choose items dealing with the denial of authority, good and bad and equality. On the other hand, the older students who chose items dealing with rights, duties and freedom were great in number as compared with those who chose the items preferred by the younger. It was further found that with the increase in age, there was a tendency for them to select the same answers inspite of the fact that there was some sex difference.
 
目次
I. 研究の目的
II. 予備調査
 1. 予備調査の方法
 2. 予備調査の結果
III. 本調査
 1. 本調査の方法
 2. 本調査第一次集計の結果
  a. 質問別比較
  b. 都道別比較
  c. 性別比較
  d. 学年別比較
 3. 本調査第二次集計の結果
  a. 選択に於ける集中化傾向
  b. 上昇傾向を示した選択肢
  c. 下降傾向を示した選択肢
  d. 凹型及び凸型傾向を示した選択肢
  e. 性的相違の見られた選択肢
IV. 総括
 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Journal Article  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 24, 2010 09:00:00  
作成日
Aug 24, 2010 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 文学部 / [哲学] 哲学 / 29 (195303)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 簿記の語源につい... (326) 1st
2位 読むことの秘密 :... (268)
3位 個人・組織両面で... (250)
4位 DAOの法的地位と... (248)
5位 新自由主義に抗す... (244)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 人と違っててもい... (4356) 1st
2位 なぜ神が存在する... (745)
3位 サイバーセキュリ... (539)
4位 アセトアニリドの... (407)
5位 インフルエンサー... (406)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース