慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN0006957X-00000093-0033  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN0006957X-00000093-0033.pdf
Type :application/pdf Download
Size :470.1 KB
Last updated :Mar 31, 2023
Downloads : 231

Total downloads since Mar 31, 2023 : 231
 
Release Date
 
Title
Title 自閉スペクトラム症児の模倣を促進する試行間間隔要因の分析  
Kana ジヘイ スペクトラムショウジ ノ モホウ オ ソクシンスル シコウカン カンカク ヨウイン ノ ブンセキ  
Romanization Jihei supekutoramushōji no mohō o sokushinsuru shikōkan kankaku yōin no bunseki  
Other Title
Title An analysis of intertrial intervals for promoting imitation in children with autism spectrum disorder  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 韓, 天一  
Kana  
Romanization Han, Tianyi  
Affiliation 慶應義塾大学・社会学研究科・心理学専攻・博士3年 応用行動分析学, 臨床発達支援  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  

Name 山本, 淳一  
Kana ヤマモト, ジュンイチ  
Romanization Yamamoto, Junichi  
Affiliation 慶應義塾大学・社会学研究科・心理学専攻・教授  
Affiliation (Translated)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
Romanization Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
Date
Issued (from:yyyy) 2022  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
Name (Translated) Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
Volume  
Issue 93  
Year 2022  
Month  
Start page [33]  
End page 46  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
自閉スペクトラム症(自閉症)児の模倣への介入は,社会性の促進への有効性が検証されてきたものの,その促進要因について,大人によるモデル刺激の提示の仕方に着目し,系統的に検討する研究は少ない。これまでの研究では,模倣モデルの提示により,自閉症児の正確な模倣行動を引き出すことに焦点を当てていた(Tsiouri & Greer, 2003; Tsiouri & Greer, 2007; Tsiouri, Simmons, & Paul, 2012)。一方で,自閉症児の模倣課題への動機づけや,大人と自閉症児とのターンテーキングなどの対人的相互作用の要因が考慮されていなかった。そこで,本研究では大人による模倣モデルの提示速度に着目し,模倣モデル間の異なる試行間間隔(Intertrial Interval, ITI)が,自閉症児の模倣反応に与える影響を検討した。0秒と2秒という2条件の試行間間隔を設定し,8名の自閉症児の動作模倣反応を比較した結果,ITI-2 s条件と比べ,ITI-0 s条件の方で対象児8名中7名の連続模倣反応数が高く,一方で模倣の正反応率には差がなかったことが示された。本結果は,模倣モデルの提示速度が,自閉症児と大人との対人的相互作用と,自閉症児の課題への動機づけに影響を与え,模倣介入に客観的な知見を示した。
Although researchers have demonstrated the effectiveness of imitation interventions in developing the social communication skills of children with autism, few studies have systematically examined the factors that promote these skills and focused on how adults present the model stimuli. Previous studies have focused on eliciting accurate imitation behavior in children with autism by presenting imitation stimuli (Tsiouri & Greer, 2003; Tsiouri & Greer, 2007; and Tsiouri, Simmons, & Paul, 2012). Meanwhile, the task motivation and social interactions, including turn-taking between the child and the adult, remained unknown. In the current study, we focused on the imitation model’s presentation speed and compared the task performance of eight children with autism between two intertrial interval (ITI) conditions—0 s-ITI vs. 2 s-ITI. The results indicated that seven out of the eight children in the 0 s-ITI condition showed more continuous imitative behaviors, while there was no significant difference in the percentage of correct imitative behaviors between the two ITI conditions. The results also showed that the speed of presentation of the imitation model affects the task motivation of children with autism spectrum disorders and the interpersonal interaction between the child and the adult; thus, providing insights for future imitation interventions.
 
Table of contents

 
Keyword
autism spectrum disorder  

applied behavior analysis  

intertrial interval  

imitation  

自閉スペクトラム症  

応用行動分析学  

試行間間隔  

動作模倣  
NDC
 
Note
論文
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Departmental Bulletin Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Mar 31, 2023 10:35:01  
Creation date
Mar 29, 2023 15:05:31  
Registerd by
mediacenter
 
History
Mar 29, 2023    インデックス を変更
Mar 31, 2023    Creator Name,Creator Kana,Creator Romanization,Creator Affiliation,Creator Affiliation (Translated),Creator Role,Creator Link,Abstract 内容 を変更
 
Index
/ Public / Graduate School of Human Relations / Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies   / 93 (2022)
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 731部隊と細菌戦 ... (460) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (422)
3rd Bidet toilet use... (422)
4th 新自由主義に抗す... (373)
5th Genotype-phenoty... (343)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (697) 1st
2nd 中和滴定と酸塩基... (619)
3rd Genotype-phenoty... (607)
4th Potent mouse mon... (476)
5th 新参ファンと古参... (416)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース