慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000082-0037  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000082-0037.pdf
Type :application/pdf Download
Size :330.6 KB
Last updated :Feb 1, 2017
Downloads : 904

Total downloads since Feb 1, 2017 : 904
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 幼稚園教諭志望学生における教師の達成目標志向性尺度の作成  
カナ ヨウチエン キョウユ シボウ ガクセイ ニ オケル キョウシ ノ タッセイ モクヒョウ シコウセイ シャクド ノ サクセイ  
ローマ字 Yochien kyoyu shibo gakusei ni okeru kyoshi no tassei mokuhyo shikosei shakudo no sakusei  
別タイトル
名前 Development of a teachers' achievement goal orientation scale for kindergarten teacher trainees  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 金子, 智昭  
カナ カネコ, トモアキ  
ローマ字 Kaneko, Tomoaki  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2016  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
82  
2016  
 
開始ページ 37  
終了ページ 44  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Teachers' motivation determines the quality and orientation of their daily educational activities and significantly affects the academic results of children. Recent studies on teachers' motivation have been conducted overseas. Therefore, a scale for assessing achievement goal orientation in Japanese preschools, based on the well-known goal achievement theory of motivation, was developed. Participants were students training to become kindergarten teachers (N=111, 16 men and 95 women). Factor analysis was conducted on 16 items selected based on previous studies, and "Achievement Goal Orientation Scale for Aspiring Kindergarten Teachers" was developed. The scale comprised 12 items and four sub-scales : mastery goals, performance-approach goals, performance-avoidance goals, and relationship goals. The scale demonstrated sufficient reliability (α=.67~.84). External validity of the scale was examined using the learning effects of the Micro Teaching (MT) lessons that provide students with practical teaching experience, including simulation of childcare. Moreover, multiple regression analysis assessed four indexes of MT efficacy including meta-cognition of learning states and learning motivation ; teaching skills and understanding of small children ; and understanding practical issues and practical difficulties as independent variables. The four sub-scales of achievement goals were construed as dependent variables. Results indicated that only mastery goals had positive effects on all four MT indexes, which supported our hypothesis. Finally, the study discusses the limitations of this study and future directions.
 
目次

 
キーワード
achievement goal orientation  

kindergarten teacher trainees  

micro teaching  

learning effect  

development of scale  

達成目標志向性  

幼稚園教諭志望学生  

マイクロティーチング  

学習効果  

尺度作成  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Feb 01, 2017 11:23:11  
作成日
Feb 01, 2017 11:23:11  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 82 (2016)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (821) 1st
2位 『うつほ物語』俊... (490)
3位 新自由主義に抗す... (389)
4位 731部隊と細菌戦 ... (358)
5位 『疱瘡除』と『寿... (278)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1916)
3位 中和滴定と酸塩基... (570)
4位 731部隊と細菌戦 ... (564)
5位 猫オルガンとはな... (535)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース