慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000081-0019  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000081-0019.pdf
Type :application/pdf Download
Size :460.2 KB
Last updated :Aug 25, 2016
Downloads : 3819

Total downloads since Aug 25, 2016 : 3819
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 自閉症児に対する逆模倣・拡張逆模倣を用いた発話器官の運動トレーニングの効果に関する検討 : 事例研究  
カナ ジヘイショウジ ニ タイスル ギャクモホウ・カクチョウ ギャクモホウ オ モチイタ ハツワ キカン ノ ウンドウ トレーニング ノ コウカ ニ カンスル ケントウ : ジレイ ケンキュウ  
ローマ字 Jiheishoji ni taisuru gyakumoho kakucho gyakumoho o mochiita hatsuwa kikan no undo toreningu no koka ni kansuru kento : jirei kenkyu  
別タイトル
名前 Promoted speech intelligibility in a child with autism spectrum disorder by contingent imitation and contingent extended imitation training : a case study  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 石塚, 祐香  
カナ イシズカ, ユウカ  
ローマ字 Ishizuka, Yuka  
所属 慶應義塾大学社会学研究科; 日本学術振興会特別研究員(DC1)  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 山本, 淳一  
カナ ヤマモト, ジュンイチ  
ローマ字 Yamamoto, Junichi  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2016  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
81  
2016  
 
開始ページ 19  
終了ページ 29  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Although previous studies have examined the effect of imitation training on speech intelligibility in children with autism, few studies have evaluated the effects of contingent and extended imitation training on the same. In addition, little is known about the relationship between the development of oral motor movement and speech intelligibility. Therefore, we need to focus on oral motor movement as a type of trained behavior. The aims of this study were (1) to investigate whether a child with autism had improved his or her speech intelligibility through contingent and extended imitation training and (2) to demonstrate the relationship between oral motor development and speech intelligibility. The boy who participated in this study was 8 years and 11 months old (MA : 2 years and 4 months old). We used multiple baseline designs across behaviors to examine the effects of the training on speech intelligibility. The target behaviors were (1) mouth open widely, (2) loudness of speech, and (3) sustained sound. At baseline, the experimenter modeled the target behavior, provided verbal praise, and handed out some snacks after all responses were given regardless of whether the response was correct or incorrect. During the training, when the child imitated the model correctly, the experimenter provided contingent imitation and extended imitation after which the child's next vocal imitation and extended imitation were elicited. The follow up was the same procedure as the one followed for the baseline. Prior to and after the training, the experimenter showed picture cards to the child and encouraged the child to say and to imitate the names of the cards to assess speech intelligibility. The result suggests that contingent imitation and extended imitation training facilitated oral motor development. The child's speech intelligibility also improved post assessment. Therefore, the finding suggests that a strong relationship exists between oral motor development and speech intelligibility.
 
目次

 
キーワード
autism spectrum disorders  

contingent imitation  

speech intelligibility  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Aug 25, 2016 16:34:35  
作成日
Aug 25, 2016 16:34:35  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 81 (2016)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 出生率及び教育投... (463) 1st
2位 『疱瘡除』と『寿... (352)
3位 731部隊と細菌戦 ... (344)
4位 新自由主義に抗す... (332)
5位 物語に基づく反復... (250)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (713) 1st
2位 猫オルガンとはな... (549)
3位 アセトアニリドの... (546)
4位 日本における美容... (465)
5位 学生の勉強方法に... (446)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース