慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000072-0123  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000072-0123.pdf
Type :application/pdf Download
Size :400.8 KB
Last updated :Apr 10, 2013
Downloads : 5029

Total downloads since Apr 10, 2013 : 5029
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 自閉症スペクトラム障害児における「自己-他者方向」の模倣の獲得と般化  
カナ ジヘイショウ スペクトラム ショウガイジ ニ オケル 「ジコ - タシャ ホウコウ」 ノ モホウ ノ カクトク ト パンカ  
ローマ字 Jiheisho supekutoramu shogaiji ni okeru "jiko - tasha hoko" no moho no kakutoku to panka  
別タイトル
名前 Imitation of self and other orientation in a child with autism spectrum disorder  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 加藤, 愛理  
カナ カトウ, アイリ  
ローマ字 Kato, Airi  
所属 慶應義塾大学社会学研究科  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  

名前 山本, 淳一  
カナ ヤマモト, ジュンイチ  
ローマ字 Yamamoto, Junichi  
所属 慶應義塾大学文学部  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka  
日付
出版年(from:yyyy) 2011  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
72  
2011  
 
開始ページ 123  
終了ページ 137  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
developmental stage. The purposes of the present study was to examine whether a child with ASD, who acquired imitation of response-topography showed imitation of the response with self- and other's orientations, and whether he was able to say words with two vowels and syllables together through training. A Japanese boy (CA 6 year 1 month, MA 2 year 2 months) with ASD participated in the present study. The following three tasks were implemented: 1) Self-space imitation task (The participant can imitate the gesture motion, but not the correct orientation.), 2) Other's-space imitation task (The participant can imitate the motion to himself, not to the other people.), and 3) Vocal imitation task (The participant was able to vocalize each single sound, but he cannot say words with two vowels and syllables together.). A multiple-baseline design across tasks with training and probe items was applied. In the baseline phase, we evaluated the emergence of imitation. During the training phase, we intensively trained 2 to 3 imitation items with physical guidance and prompt-fading procedure. Then, follow-up assessment was conducted a month after the training. We assessed imitations of response-topography itself and orientation of the response. Although a child with ASD showed the imitations of response-topography, he had difficulties with producing response imitation of self- and other's orientations, and two-vowel and syllables words vocal imitation with facial movement. Through the intensive training, the rate of correct imitation, responsetopography and self- and other's orientations, increased in three tasks. The generalization was restricted to the same task. In the follow-up sessions, acquired responses were maintained. These results were discussed in terms of characteristics and learnability of self-other mapping in the imitation of children with ASD.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Apr 10, 2013 09:00:00  
作成日
Apr 10, 2013 09:00:00  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 72 (2011)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (397) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (363)
3位 新自由主義に抗す... (343)
4位 物語に基づく反復... (304)
5位 出生率及び教育投... (294)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (739) 1st
2位 アセトアニリドの... (573)
3位 日本における美容... (438)
4位 学生の勉強方法に... (416)
5位 新参ファンと古参... (360)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース