アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AN0006957X-00000071-0015.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:436.8 KB
|
Last updated |
:Apr 10, 2013 |
Downloads |
: 2517 |
Total downloads since Apr 10, 2013 : 2517
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
初期ウィリアム・ジェイムズの「意識」論 : スペンサー心理学への応答を中心に
|
カナ |
ショキ ウィリアム・ジェイムズ ノ 「イシキ」 ロン : スペンサー シンリガク エノ オウトウ オ チュウシン ニ
|
ローマ字 |
Shoki Wiriamu Jeimuzu no "ishiki" ron : Supensa shinrigaku eno oto o chushin ni
|
|
別タイトル |
名前 |
William James' early views of "consciousness": focusing on his remarks on Spencer's definition of mind
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
岸本, 智典
|
カナ |
キシモト, トモノリ
|
ローマ字 |
Kishimoto, Tomonori
|
所属 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学大学院社会学研究科
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ
|
ローマ字 |
Keio gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyuka
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2011
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究
|
翻訳 |
Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies
|
巻 |
|
号 |
71
|
年 |
2011
|
月 |
|
開始ページ |
15
|
終了ページ |
29
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This paper examines William James' early philosophy of mind. As he expressed it in his articles, especially in "Remarks on Spencer's Definition of Mind as Correspondence" and "Are We Automata?", James' account of consciousness has been quite influential in psychological and philosophical arguments ever since. However, they have often ignored his teleological arguments, and overlooked the important
conception of him, "Interest."
Also, this article discusses James' thoughts on "consciousness" as "forum." "Good involves the notion of less good, necessitates comparison, and for a drop of water either to compare its present state with an absent state or to compare its total self with a drop of wine, would involve a process not commonly thought of as physical. Comparison requires a tertium quid, a locus―call it what you will―in which the two outward existences may meet on equal terms. This forum is what is known as a consciousness", he said. We can understand what he's implying here as follows. That is to say, Value or Truth appears with the birth of Consciousness simultaneously.
The traditional interpretations of James' thoughts have indicated that his positions on philosophy were wavering. In this article, however, it is implicitly claimed that he consistently think about consciousness from a teleological standpoint from the beginning to late days.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Dec 13, 2013 | | フリーキーワード, 抄録 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|