慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
AN00003152-00000070-0055  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
AN00003152-00000070-0055.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.3 MB
Last updated :Apr 10, 2015
Downloads : 1313

Total downloads since Apr 10, 2015 : 1313
 
Release Date
 
Title
Title 東京市立図書館網の基盤形成 : 学校付設図書館の設置  
Kana トウキョウ シリツ トショカンモウ ノ キバン ケイセイ : ガッコウ フセツ トショカン ノ セッチ  
Romanization Tokyo shiritsu toshokanmo no kiban keisei : gakko fusetsu toshokan no setchi  
Other Title
Title Formation of the foundation of Tokyo municipal libraries network : establishment of libraries affiliated with schools  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 吉田, 昭子  
Kana ヨシダ, アキコ  
Romanization Yoshida, Akiko  
Affiliation 慶應義塾大学非常勤講師  
Affiliation (Translated) Keio University (part-time lecturer)  
Role  
Link  
Edition
 
Place
東京  
Publisher
Name 三田図書館・情報学会  
Kana ミタ トショカン ジョウホウ ガッカイ  
Romanization Mita toshokan joho gakkai  
Date
Issued (from:yyyy) 2013  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
 
Source Title
Name Library and information science  
Name (Translated)  
Volume  
Issue 70  
Year 2013  
Month  
Start page 55  
End page 88  
ISSN
03734447  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】東京市立日比谷図書館は1908年に開館した。東京市は, その当時, 日比谷図書館と同一様式の通俗図書館を各区に1箇所以上設立する計画を立てていた。その後, この方針は変更され, 独立した図書館ではなく学校に付設された簡易図書館を設立することになった。本研究の目的は, 学校付設図書館が設立される際の計画, 方針や運営の変遷, サービスの実態を明らかにすることにある。さらに, その背景となる東京市が直面していた問題, 東京市の方針等との関連性を経済, 行財政や教育政策等の観点から考察する。
【方法】当時の雑誌, 新聞, 公文書類等による文献調査を行った。研究対象期間は1908年から1914年迄である。
【結果】東京市は, 当時財政難, 人口急増等の多くの都市問題や行政課題を抱えていた。東京市の教育上の最優先課題は小学校の増設にあった。学校付設図書館は, 小学校の敷地の一部に, 立地条件, サービスエリアの調査, 費用負担の問題等を考慮して建設された。学校付設図書館では蔵書規模は小さいものの, 閲覧料無料の理念の下で, 市民の利便に配慮し, 地域の特性にあわせたサービスが実施された。学校付設図書館の建設は, 東京市の財政, 経済, 教育政策等の問題を考慮しながら, 周到に準備され計画されていた。
Purpose: Tokyo Municipal Hibiya Public Library opened in 1908. At that time, Tokyo City had drawn up a plan to establish one or more public libraries in each ward, identical to Hibiya Library. Later this policy was changed, and instead of independent libraries, it was decided to set up simplified libraries affiliated with schools. This study examined the planning, transitions in policy and operation, as well as the actual services provided when the school affiliated libraries were set up. The study also examined the underlying problems faced by Tokyo City and their relationship with the City's policies from the perspectives of economy, financial administration, and education policy.
Methods: Magazines, newspapers, government documents, and library bulletins from the period 1908 to 1914 were investigated.
Results: Tokyo City was facing many urban problems at the time. The top priority for education in Tokyo City was to increase the number of primary schools. Libraries affiliated with schools were constructed on part of the premises of primary schools, where establishment plans and advance preparations took into account the location requirements of libraries, investigation of area served, cost burden, etc. Although book collections were small in libraries affiliated with schools, they were established under the principle of free access for citizens and they offered services that considered the convenience of citizens and characteristic features of the region. For the construction of libraries affiliated with schools, a well-prepared plan was developed considering the problems of public administration, economy, and education policies of Tokyo City.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note
原著論文
付録
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Journal Article  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Apr 13, 2015 09:36:11  
Creation date
Apr 10, 2015 15:23:16  
Registerd by
mediacenter
 
History
Apr 13, 2015    概要, インデックス, 抄録 を変更
 
Index
/ Public / Faculty of Letters / Library and information science / 70 (2013)
 
Related to