アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AA12043414-20210000-0041.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:2.4 MB
|
Last updated |
:Oct 3, 2022 |
Downloads |
: 782 |
Total downloads since Oct 3, 2022 : 782
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
高等学校の中国語授業における辞書引き学習導入実践 : 紙の辞書とオンラインツール活用の試み
|
カナ |
コウトウ ガッコウ ノ チュウゴクゴ ジュギョウ ニ オケル ジショビキ ガクシュウ ドウニュウ ジッセン : カミ ノ ジショ ト オンライン ツール カツヨウ ノ ココロミ
|
ローマ字 |
Kōtō gakkō no Chūgokugo jugyō ni okeru jishobiki gakushū dōnyū jissen : kami no jisho to onrain tsūru katsuyō no kokoromi
|
|
別タイトル |
名前 |
Report on the introduction of the JB (jishobiki) model to Chinese language classes at senior high school : making use of paper dictionaries and online tools
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
荻野, 友範
|
カナ |
オギノ, トモノリ
|
ローマ字 |
Ogino, Tomonori
|
所属 |
慶應義塾高等学校教諭
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
吉川, 龍生
|
カナ |
ヨシカワ, タツオ
|
ローマ字 |
Yoshikawa, Tatsuo
|
所属 |
慶應義塾大学経済学部教授
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
名前 |
深谷, 圭助
|
カナ |
フカヤ, ケイスケ
|
ローマ字 |
Fukaya, Keisuke
|
所属 |
中部大学現代教育学部教授; 中部大学現代教育学研究所所長
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学外国語教育研究センター
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku gaikokugo kyōiku kenkyū sentā
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2022
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾外国語教育研究
|
翻訳 |
Journal of foreign language education
|
巻 |
18
|
号 |
|
年 |
2021
|
月 |
|
開始ページ |
41
|
終了ページ |
66
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
This practical report describes the background behind the introduction of the JB (Jishobiki) model to Chinese language classes for third-year students at Keio senior high school, also describing the procedures used. The model's effectiveness and potential areas for improvement were analyzed on the basis of data collected before and after the introduction of the model using a rubric and free-response statements from the participating students.
Although the JB model had previously been introduced to classes for primary school students whose first language is Japanese or English, this project was a first attempt to introduce the model to a class of senior high school students studying a second foreign language, in this case Chinese, and the smooth introduction of the model was the first challenge to overcome. The use of online tools presented a further issue, as the model was introduced to the students during the covid-19 pandemic.
The focus of the trial was to assess whether the adoption of techniques advocated under the model lead to improved metacognitive skills, such as autonomous learning and application to other subjects. The analysis of the rubric and free-response statements showed that the results were generally in line with expectations.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
Oct 3, 2022 | | インデックス を変更 |
Oct 3, 2022 | | 著者 名前,著者 カナ,著者 ローマ字,著者 所属,著者 所属(翻訳),著者 役割,著者 外部リンク,著者 著者ID,抄録 内容 を変更 |
|
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|