アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
AA12043414-20210000-0001.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:2.1 MB
|
Last updated |
:Oct 3, 2022 |
Downloads |
: 543 |
Total downloads since Oct 3, 2022 : 543
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
フランス語における女性の可視化及び中立化と語学教育
|
カナ |
フランスゴ ニ オケル ジョセイ ノ カシカ オヨビ チュウリツカ ト ゴガク キョウイク
|
ローマ字 |
Furansugo ni okeru josei no kashika oyobi chūritsuka to gogaku kyōiku
|
|
別タイトル |
名前 |
Visualization of women and neutralization in French, and teaching French as a foreign language
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
中尾, 和美
|
カナ |
ナカオ, カズミ
|
ローマ字 |
Nakao, Kazumi
|
所属 |
慶應義塾大学総合政策学部講師 (非常勤)
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
|
外部リンク |
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
名前 |
慶應義塾大学外国語教育研究センター
|
カナ |
ケイオウ ギジュク ダイガク ガイコクゴ キョウイク ケンキュウ センター
|
ローマ字 |
Keiō gijuku daigaku gaikokugo kyōiku kenkyū sentā
|
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2022
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
慶應義塾外国語教育研究
|
翻訳 |
Journal of foreign language education
|
巻 |
18
|
号 |
|
年 |
2021
|
月 |
|
開始ページ |
1
|
終了ページ |
18
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
Visualization of women in French language is a political issue first raised in Quebec in 1970s through the promotion of gender equality in society. For the sake of the fair representation of genders, the three following linguistic policies were adopted in Quebec: feminization of job titles (professeur → professeure), syntactical feminization by use of doublets in the sentence (Chère lectrice, cher lecteur) and neutralization by using neutral expressions (le juge → le tribunal). These three strategies are also adopted in Switzerland, Belgium and France, but in different ways. In Quebec and Switzerland, where the bottom-up feminism movement demanded the gender equality, it is recommended to use not only the feminization of job titles but also the syntactical feminization and the neutralization to avoid the use of the generic masculine, whereas in Belgium and France, where the feminization was first claimed by female politicians, the feminization of job titles is the main issue. New feminine job titles, nowadays officially acknowledged in the above four regions, are used in FLE textbooks published in France as well as in French textbooks for university students published in Japan.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
Departmental Bulletin Paper
|
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|