研究期間内に明らかになったことは次の通りである。
まず、事業ポートフォリオの変革を通じた収益力向上を機関投資家とはじめとする株式市場は評価する傾向にあるため、事業ポートフォリオと社内の人的資本のアラインメントが重要であることを確認し、実践企業として日立製作所に関しての事例研究を行なった。
また、非財務情報の情報開示に関しては、近年企業経営の分野においては、パーパス(Purpuse)が再注目されている。日本でも以前から企業理念やクレド(Credo)など、近い概念が重要視され議論されてきたが、収益至上主義からすべてのステークホルダーの利害を考慮したステークホルダー資本主義への転換を図る中で、その行動指針としてパーパスの重要性が指摘されているが、それをも抱合した形での情報開示の中身については、各社まだ手探りの状態であることがヒアリング調査から判明した。
そのような状況の中、実践事例として株式会社電通グループおよび株式会社電通(以下まとめて電通)にヒアリング調査を行った。電通のインナーブランディングおよびコーポレートブランディングの設定過程と、同社が開発した統合諸表を用いた情報開示についての理解を深め、他の日本企業への転用可能性について検討した。財務情報と非財務情報の一体開示に関しての実務的示唆を導出できた。
また、文献リサーチからのケーススタディとして、海外のいくつかの企業で導入されているシャドウボードと従業員エンゲージメント向上の手法に着目し、これらの日本企業への転用可能性についても分析、検討を行った。社内における多様性の活用に関しての実務的示唆を導出した。
今後はこれらfindingsの他企業への転用可能性について、さらに幅広い業種にまたがって横断的にリサーチをしていくことが必要となる。
The following are some of the findings that emerged during the research period.
First, since institutional investors and other stock markets tend to evaluate the improvement of profitability through the transformation of business portfolios, we confirmed that the alignment of business portfolios and internal human capital is important, and conducted a case study on Hitachi, Ltd. as an actual company.
In the area of non-financial information disclosure, the concept of "Purpose" has been attracting renewed attention in the field of corporate management in recent years. In Japan, concepts similar to Purpuse, such as corporate philosophy and credo, have long been considered important and discussed, but in the midst of a shift from profit supremacy to stakeholder capitalism that considers the interests of all stakeholders, the importance of Purpuse has been pointed out as an action guideline for this shift. The interview survey revealed that each company is still groping for the content of information disclosure in a way that embraces this principle.
In this context, we conducted interviews with the Dentsu Group Inc. and Dentsu Inc. We deepened our understanding of the process of setting up Dentsu's inner branding and corporate branding, and the disclosure of information using integrated statements developed by the company, and examined the possibility of transferring this information to other Japanese companies. We were able to derive practical suggestions regarding the integrated disclosure of financial and non-financial information.
In addition, as a case study based on literature research, we focused on shadow boards and methods for improving employee engagement that have been introduced in several overseas companies, and analyzed and examined their transferability to Japanese companies. Practical suggestions were derived regarding the use of diversity in the company.
In the future, it will be necessary to conduct further cross-sectional research across a wide range of industries on the transferability of these findings to other companies.
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