慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
2022000011-20220035  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
2022000011-20220035.pdf
Type :application/pdf Download
Size :122.7 KB
Last updated :Jul 1, 2024
Downloads : 31

Total downloads since Jul 1, 2024 : 31
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 看護教育に対するCOVID-19蔓延の影響  
カナ カンゴ キョウイク ニ タイスル COVID-19 マンエン ノ エイキョウ  
ローマ字 Kango kyōiku ni taisuru COVID-19 man'en no eikyō  
別タイトル
名前 Effect of the COVID-19 pandemic on nursing education  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 藤屋, リカ  
カナ フジヤ, リカ  
ローマ字 Fujiya, Rika  
所属 慶應義塾大学看護医療学部准教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2023  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2022  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
COVID-19 蔓延下における看護教育と臨地実習等への影響を学生と教員の認識により評価することを目的に、2021年にアジア10 カ国の看護系大学による共同研究が実施された。調査項目は、「個人に関する項目」のほか、「急性ストレス反応に関する尺度」「自信尺度」「首尾一貫感覚尺度」「精神的健康のポジティブな側面の尺度」「全般性不安障害尺度」「COVID-19 に対する知識・態度に関する質問項目」等が含まれ、データはウェブ調査システムのSurvey Moncky を用いて収集された。
日本からの参加は慶應義塾大学看護医療学部の1校であった。国際共同研究の成果が国際学術誌に掲載され、各国のデータについて対象校が希望する場合は、独自の解析とその結果の発表が可能となったので、特に、看護医療学部の学生のCOVID-19 蔓延下における看護教育と臨地実習への影響について分析を実施した。
アンケート調査は、2・3・4年生が対象で、2年生28人、3年生21人、4年生46人、合計95人が参加した。COVID-19蔓延下での負の心理的影響を示す指標としての「急性ストレス障害」については、学年が低いほど「急性ストレス障害」に晒されている傾向にあった。さらに、COVID-19による学業上の苦痛と研究に集中することの困難さを感じている学生は、そのような苦痛や困難のない学生に比べて「急性ストレス障害」のリスクが高いことが示された。また、「自信」のある学生は「精神的健康のポジティブな側面」も高いが、「自信」が低い学生は「全般性不安障害」が高い傾向にあった。「精神的健康のポジティブな側面」が高い学生は「首尾一貫性感覚」も高かった。学生の「自信」を高めるにはあらゆるサポートが有効であることも明らかになった。これらの結果は2篇の英語論文にまとめ、国際共同研究の主宰者とも調整しながら国際学術誌に発表する予定である。
A collaborative study of nursing colleges in 10 Asian countries was conducted in 2021 to assess the impact of the COVID-19 epidemic on nursing education and clinical practice, etc., as perceived by students and teachers. The survey items included items on the individual, as well as a scale on "Stanford Acute Stress Reaction Questionnaire", "Confidence Scale", "Generalized Anxiety Disorder Scale", "Mental health continuum Scale", "Sense of Coherence Scale" and questions on knowledge and attitudes towards COVID-19, with data collected using the web-based survey system Data were collected using the web-based survey system Survey Moncky.
The only Japanese participant was the Faculty of Nursing and Medical Care at Keio University. As the results of the international joint research were published in an international journal and the data from each country could be independently analysed and the results published if the target school wished, an analysis was conducted on the impact on nursing education and clinical practice under the COVID-19 epidemic, particularly for students from the Faculty of Nursing and Medical Care.
A total of 95 students (28 second-year students, 21 third-year students and 46 fourth-year students) participated in the questionnaire survey, with the lower-year students tending to be more exposed to 'acute stress disorder' as an indicator of the negative psychological impact under the COVID-19 epidemic. Furthermore, students experiencing academic distress and difficulty concentrating on their research due to COVID-19 showed a higher risk of 'acute stress disorder' than students without such distress or difficulty. Students with higher 'confidence' also had higher 'positive aspects of mental health', while those with lower 'confidence' tended to have higher 'generalised anxiety disorder'. Students with higher 'positive aspects of mental health' also had a higher 'sense of coherence'. It was also found that all kinds of support were effective in increasing 'self-confidence' for students. These results have been summarised in two academic papers in English and are being prepared for publication in international journals in coordination with the lead researcher of the international collaboration.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jul 01, 2024 14:26:19  
作成日
Jul 01, 2024 14:26:19  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jul 1, 2024    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2022年度
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 「危険の予見可能... (804) 1st
2位 故意犯と過失犯の... (716)
3位 新自由主義に抗す... (525)
4位 昭和戦時文壇の苦... (500)
5位 731部隊と細菌戦 ... (448)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 明治・大正期の新... (1573) 1st
2位 The Awntyrs off ... (1441)
3位 731部隊と細菌戦 ... (723)
4位 テキストマイニン... (493)
5位 新自由主義に抗す... (300)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース