慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
2020000009-20200005  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
2020000009-20200005.pdf
Type :application/pdf Download
Size :126.0 KB
Last updated :Feb 16, 2024
Downloads : 20

Total downloads since Feb 16, 2024 : 20
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 身体活動制限が塾生の心身に及ぼす影響と体育実技がもたらす効果に関する調査研究  
カナ シンタイ カツドウ セイゲン ガ ジュクセイ ノ シンシン ニ オヨボス エイキョウ ト タイイク ジツギ ガ モタラス コウカ ニ カンスル チョウサ ケンキュウ  
ローマ字 Shintai katsudō seigen ga jukusei no shinshin ni oyobosu eikyō to taiiku jitsugi ga motarasu kōka ni kansuru chōsa kenkyū  
別タイトル
名前 Examining the impacts of physical activity restrictions on Keio University students' physical and mental health and the effects of physical education on health-related outcomes  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 村山, 光義  
カナ ムラヤマ, ミツヨシ  
ローマ字 Murayama, Mitsuyoshi  
所属 慶應義塾大学体育研究所教授  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2022  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2020  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
本研究では、新型コロナウイルス感染症(COVID-19)に伴う外出自粛や遠隔授業の実施等による活動制限下における塾生の心身の健康に関する実態・意識を把握し、さらに、秋学期に再開した体育実技の実施がこれに与える影響・効果について検討することを目的とした。
運動実施状況および心身の健康に関する調査として、①運動実施状況及び生活状況、②精神的健康状態表(WHO-5)、③社会的スキル尺度(Kiss-18)、④国際標準化身体活動質問表(IPAQ)、⑤ライフスキル尺度(目標設定・考える力・謙虚な心・感謝する心)についてアンケートを実施した。2020 年10 月と12 月にWeb による調査を行い、561名から回答を得た。この内、有効回答は548名となり、体育実技履修者は380名、非履修者は168名であった。
秋学期に定期的に運動を実施した割合(体育実技を除く)、新たに5人以上友人が増えた割合は履修者が非履修者よりも高値を示した。WHO-5、KiSS-18の1回目と2回目の平均値の比較において、体育実技履修者と非履修者の間には分散分析によって交互作用が認められ、WHO-5は履修者で向上、KiSS-18では非履修者でやや低下の傾向が示された。また、体育会に所属しない塾生に限定した比較においては、IPAQの身体不活動時間、ライフスキル(目標設定・感謝する心)においても履修者(273名)と非履修者(113名)の間に交互作用が認めら、履修者に改善が認められた。さらに、体育会に所属しない1年生に限定した比較では、ライフスキルの4項目すべてに改善が認められた。
以上の結果から、秋学期における体育実技の履修が運動実施状況の改善、幅広い校友関係、良好な精神的健康状態、社会的スキルの獲得に寄与し、体育会所属者を除いた分析では、ライフスキル得点の向上にも体育実技が効果的であったことが示された。
The study aimed to shed light on the status of Keio University students' health and wellbeing under public restrictions and distance learning during the COVID-19 pandemic. Subsequently, we explored the effects of attending physical education (PE) classes in the autumn term on the students' health-related outcomes.
We administered five web-based questionnaires to 561 students in October and December 2020. The questionnaires consisted of: (1) a survey of physical activity participation and living conditions; (2) the WHO-5 Well-Being Index (WHO-5); (3) the Kikuchi's Scale of Social Skills (KiSS-18); (4) International Physical Activity Questionnaire (IPAQ); and (5) the Appraisal Scale of Required Life Skills including the factors of setting goals, thinking carefully, being humble, and appreciating others. The number of valid respondents was 548 students. 380 students attended PE classes (PE group), and 168 students did not register for PE classes (non-PE group).
The results revealed that the PE group had a higher participation rate in regular physical activity and sport outside of physical education than the non-PE group. Additionally, the PE group had a higher percentage of students who made five or more new friends in the autumn term than the non-PE group. The two-way mixed ANOVA results showed that the Time x Group interaction effect was significant for the score of WHO-5 and KiSS-18. The results indicated that the PE group students improved in the score of WHO-5, while students in the non-PE group tended to decline in the score of KiSS-18. We conducted the same analysis with the data from students who were non-member of the Keio University Athletic Association (PE group = 273 students; non-PE group = 113 students). The results showed that a significant Time x Group interaction effect was found for the Life Skills' score (setting goals and appreciating others) and inactive time from the IPAQ, indicating that the PE group students improved their life skills and reduced inactive time. We concluded that students attending physical education classes in the autumn term had a significant positive effect on participation in physical activity and sport, friendship, psychological wellbeing, and social skills. For those who were non-member of the University Athletics Club, their life skills developed significantly through physical education.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Feb 16, 2024 14:06:42  
作成日
Feb 16, 2024 14:06:42  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Feb 16, 2024    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2020年度
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 『疱瘡除』と『寿... (384) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (362)
3位 新自由主義に抗す... (339)
4位 出生率及び教育投... (324)
5位 物語に基づく反復... (290)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 中和滴定と酸塩基... (724) 1st
2位 アセトアニリドの... (568)
3位 日本における美容... (436)
4位 学生の勉強方法に... (417)
5位 新参ファンと古参... (342)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース