慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000008-20190354  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000008-20190354.pdf
Type :application/pdf Download
Size :129.5 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 67

Total downloads since Dec 16, 2022 : 67
 
Release Date
 
Title
Title 初級中国語教育の再検討 : 慶應義塾における教材開発の研究  
Kana ショキュウ チュウゴクゴ キョウイク ノ サイケントウ : ケイオウ ギジュク ニ オケル キョウザイ カイハツ ノ ケンキュウ  
Romanization Shokyū Chūgokugo kyōiku no saikentō : Keiō gijuku ni okeru kyōzai kaihatsu no kenkyū  
Other Title
Title Study of the teaching materials development in Keio University  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 浅野, 雅樹  
Kana アサノ, マサキ  
Romanization Asano, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では、主に初級中国語の授業で使用する指定統一教材(主に大学1年生用)に関する一連の研究活動をおおよそ申請時の計画の通り実施することができた。研究期間においては、当研究チームのメンバーで定期的に研究会及び教材の編集会議を行ない、テキスト開発に関する考察や検討を行うと同時に、慶應義塾大学における授業等の教育の実践面で使用する新テキストの作成及び編集作業を進めた。またこの期間、中国語ネイティブの教員や国際漢語教育学の専門家にテキストの校閲と中国語の様々な表現に対するチェックや妥当性について、さらには近年の中国語圏の社会的情勢の反映がなされた語彙や口語表現の自然度や受容性についての研究協力を依頼した。本研究の成果により作成を目指す初級テキストは、現時点で70~80%の完成度に及んでいる。本テキストは本研究による成果を十分に踏まえ、今後、2020年度内に執筆を完成させ、21年度より、本塾の教育実践現場で統一テキストとして使用する予定である。その特徴は音声、語彙(文字)、文法等の言語要素の基礎を固める内容が中心に編成されるが、ネイティブ、非ネイティブを問わず、多くの授業担当者が使用できる汎用性の高いものである。ただ、その一方で、中国語の近年の社会や経済状況において生まれた新語や若者が多用する表現を多く採用し、また「CanDo リスト」や「タスク中心型の練習問題」などのコミュニカティブアプローチに応じた新しいタイプのインタラクティブな授業に適したテキストという性格も具える。中国語教育論を中心に、言語、文学、文化など様々な視点から、授業用テキストの伝統を踏襲しながら、慶應義塾の中国語初修者が着実に言語知識と言語運用の面で基礎力を固めるための新しいタイプのテキストを探求し、その土台を築くことができた点が、本研究の最大の成果であると言える。
A Re-examination of Basic Chinese Language Education: Development of Teaching Materials at Keio University

This study has achieved an implementation of a series of research activities, broadly as planned at the time of application, in relation to specified integrated teaching materials, chiefly for use in basic Chinese language education classes. During the period of this study, the research team members held regular research meetings. At the same time, progress was made with the editing of a new textbook for practical use in education, including classes at Keio University. Furthermore, during this period, research collaboration was requested in relation to proofreading and checking of various Chinese expressions and the appropriateness of the textbook by Chinese native-speaker teaching staff. The results of this study showed that the basic-level textbook, which is the objective of construction, has currently reached around 70~80% completion. We intend to complete writing the textbook within fiscal year 2020, taking the results of this study fully into account, and to utilize it as an integrated textbook in a practical educational setting from fiscal year 2021. The textbook's distinctive features are that it is chiefly organized around contents that consolidate fundamental language elements, and that it is highly versatile in order to enable use by a wide range of teaching staff, both native and non-native speakers. However, through the incorporation of many neologisms and expressions used by young people, it is also a textbook that is suitable for new styles of interactive classes, and is adaptable to a community approach. We have pursued a new type of textbook, while also following the traditions of textbooks for classroom use, in order to enable beginner learners of the Chinese language to steadily consolidate their fundamental abilities, from both aspects of linguistic knowledge and linguistic performance. The achievement of the construction of such a foundation is the greatest result yielded from this study.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:53  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:53  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st Open-domain dial... (1523) 1st
2nd 石垣島の「エコツ... (582)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (472)
4th Bidet toilet use... (464)
5th 新自由主義に抗す... (375)

most downloaded items
1st アセトアニリドの... (858) 1st
2nd Genotype-phenoty... (555)
3rd Potent mouse mon... (477)
4th 中和滴定と酸塩基... (469)
5th インフルエンサー... (395)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース