慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000008-20190338  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000008-20190338.pdf
Type :application/pdf Download
Size :120.6 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 96

Total downloads since Dec 16, 2022 : 96
 
Release Date
 
Title
Title 双生児による発達縦断研究 : データベース構築とその利用  
Kana ソウセイジ ニ ヨル ハッタツ ジュウダン ケンキュウ : データベース コウチク ト ソノ リヨウ  
Romanization Sōseiji ni yoru hattatsu jūdan kenkyū : dētabēsu kōchiku to sono riyō  
Other Title
Title Construction and application of the database of developmental twin cohort study.  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 安藤, 寿康  
Kana アンドウ, ジュコウ  
Romanization Ando, Juko  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本年度も昨年度に引き続き、1998 年以来、科研費・HFSP・JST などの外部資金によって継続している大規模双生児研究の調査データを統合し、人間の心理的・行動的な発達と教育による学習の成果に及ぼす遺伝と環境のかかわりを、縦断的かつ包括的に解明する基盤づくりを進めるために、特に5年生児を対象とした児童コホート(通称fifth)に関して、これまでに取り切れなかったデータの追加、ならびに未整理のデータの入力、紙媒体の質問紙の整理等の作業、すなわち来校形式による発達調査(認知能力、実行機能、社会性など)、質問紙法による社会的行動、学業成績、教育環境、家庭環境、医学的形質などの調査を実施、データ入力まで行った。これによって5年生の双生児調査家庭数は435家庭となった。
研究成果はプロジェクトの紹介論文(Ando et al, 2019, Psychosocial Twin Cohort Studies in Japan: The Keio Twin Research Center (KoTReC) , Twin Research and Human Genetics)の出版にも役立てられ、またこれまでの研究成果(論文、学会ポスター発表、学会シンポジウムや口頭発表)やフィードバックのためのニュースレターなどを記録としてまとめた。本年は教育格差ならびに利他性に関する研究成果を中心に発表した。第16回子ども学会議では優秀ポスター発表賞を授与された。
Research activities and data inputs, especially for the fifth graders, were continuously conducted which included questionnaire investigation of social behavior, academic attainment, education/family environment and medical traits as well as behavioral assessments of cognitive abilities, executive function and sociability from a developmental view point. These data items are continuously being collected from twin participants of a large scale twin cohort studies funded by the Grant-In-Aids, Human Frontier Science Program (HFSP), the Japan Science and Technology Agency (JST) and other grants scince 1998, in order to clarify genetic and environmental effects and their interactional influences on development and educational learning in human psychological and behavioral aspects. The number of twin families for fifth graders counted 435.
An introductory paper (Ando et al, 2019, Psychosocial Twin Cohort Studies in Japan: The Keio Twin Research Center (KoTReC), Twin Research and Human Genetics) was published for general readers based upon our attainment and those scientific activities and outcomes were reported via news letters to twin participants. Main outputs this year were on educational discrepancy and altruism.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:50  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:50  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to