慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2019000007-20190128  
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Release Date
 
Title
Title ビッグデータ分析に基づく2つの市場志向が事業成果に及ぼす影響  
Kana ビッグ データ ブンセキ ニ モトズク 2ツ ノ シジョウ シコウ ガ ジギョウ セイカ ニ オヨボス エイキョウ  
Romanization Biggu dēta bunseki ni motozuku 2tsu no shijō shikō ga jigyō seika ni oyobosu eikyō  
Other Title
Title Responsive and proactive market orientation and business performance : ignorance-based view  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 高田, 英亮  
Kana タカタ, ヒデスケ  
Romanization Takata, Hidesuke  
Affiliation 慶應義塾大学商学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
商業学分野において,企業のマーケティング戦略におけるビッグデータの活用は,現在,注目を集めている研究トピックの1つである。本研究では,企業がマーケティング戦略を策定・実行するうえでビッグデータを活用する状況に注目して,2つの市場志向(反応型市場志向と先行型市場志向)が2つのイノベーション(活用型イノベーションと探索型イノベーション)を介して事業成果に及ぼす影響と,そうした関係を促進するイグノランス・ベースト・ビューという組織能力要因の役割を理論的・経験的に明らかにする。本研究を進めるにあたり,昨年度は以下の3つのことに取り組んだ。第1に,本研究の前提として,マーケティング戦略においてビッグデータをうまく活用するために重要な組織能力要因は何かについて考える論文を執筆した。この論文は,今年度,『三田商学研究』において発表予定である。第2に,その重要な組織能力要因の1つとしてイグノランス・ベースト・ビューが挙げられるが,この概念を測定する尺度が存在しないため,その尺度をMacKenzie, Podsakoff, and Podsakoff (2011) が示した手順に従って開発した。イグノランス・ベースト・ビューとは,イグノランス(我々がまだ理解していないこと)がナレッジ(我々が理解していること)よりも重要であると認める科学的探究の状態を意味し,決定的な答えや解決策を提示するのではなく,新しい問いを立てたり,まだ探求されていないことを解明したりする機会を提供するものである (e.g., Erevelles, Fukawa, & Swayne, 2016)。第3に,2つの市場志向,2つのイノベーション,事業成果,そしてイグノランス・ベースト・ビューの関係に関する仮説を立てたうえで,その仮説を経験的に検討するためのデータを収集している。調査対象は,日本企業1500社である。今後,収集されたデータを用いて実証分析を行い,その後,英語論文を執筆し,海外ジャーナルに投稿する予定である。
In the context in which firms utilize big data in their marketing strategies, this study examines the effects of two types of market orientation (responsive and proactive market orientation) on business performance through two types of innovation (exploitative and exploratory innovation), and the role of ignorance-based view in the series of processes. In particular, I address the following three issues. First, I explore the important organizational capabilities for firms to take advantage of big data in their marketing activities. Second, because ignorance-based view does not have a validated scale in the existing literature, I develop a scale to measure the construct following the guidelines articulated by MacKenzie, Podsakoff, and Podsakoff (2014). Third, to test the research hypotheses, I conduct a survey with 1500 top and middle level managers in Japanese firms.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:21  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:21  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
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