慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2019000007-20190125  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2019000007-20190125.pdf
Type :application/pdf Download
Size :117.6 KB
Last updated :Dec 16, 2022
Downloads : 176

Total downloads since Dec 16, 2022 : 176
 
Release Date
 
Title
Title ヴァージニア・ウルフの美学と政治学をめぐる総合的研究  
Kana ヴァージニア・ウルフ ノ ビガク ト セイジガク オ メグル ソウゴウテキ ケンキュウ  
Romanization Vājinia Urufu no bigaku to seijigaku o meguru sōgōteki kenkyū  
Other Title
Title A comprehensive study of Virginia Woolf's aesthetics and politics  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 佐藤, 元状  
Kana サトウ, モトノリ  
Romanization Sato, Motonori  
Affiliation 慶應義塾大学法学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2020  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2019  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は三年間にわたるプロジェクトである。初年にあたる本年度は、以下のふたつの研究発表をふたつの国際学会で英語で行った(詳細は3を参照)。(1)「後期スタイル再考 ヴァージニア・ウルフの『波』」と(2)「ヴァージニア・ウルフと映画的現在」である。

以下、その要旨を記す。
(1)本発表の目的は、「レイト(後期)モダニズム」をヴァージニア・ウルフの作品の文脈から再考する点にある。これまで、『波』は「ハイ(盛期)モダニズム」を代表する作品として扱われてきた。私はそうした想定をモダニズムの衝動に内在する「遅延」の観点から捉え直すことの重要性を主張した。本年度は、1930年代から第二次世界大戦にかけてのいわゆる「後期のウルフ」に焦点を合わせた研究を行ってきた。エドワード・サイードの「晩年のスタイル」を導きの糸として、ここで私はウルフの「晩年のスタイル」が、批評的なコンセンサスとなっている時期よりもはるかに早く訪れていた可能性を指摘し、「レイト・モダニズム」や「ハイ・モダニズム」といった批評的な用語が、ある文学者の文学的な営為を捉えるには不十分な批評格子であることをつまびらかにしようと試みた。
(2)本発表の目的は、ヴァージニア・ウルフの文学作品を静止と運動のあいだの映画的矛盾を描き出したテクストとして提示する点にある。モダニズムと映画はこれまでに研究が進められてきた領域であるが、このふたつの異なるメディアの間のテクスト分析はまだ十分に行われていないように思われる。私の発表の目的は、イギリスのモダニズムの文脈において、こうした歴史的一致を提示することにある。具体的には、ウルフの『ダロウェイ夫人』をグリフィスの映画『イントラランス』と比較し、両者のテクストの運動を「永遠の現在」の到来という観点から分析した。

これらのふたつの発表は、ヴァージニア・ウルフの美学と政治学をめぐる私の三年間の発表の理論的な基礎を提供してくれると信じている。
My study is intended to be a three-year project. For the first year, I have presented two papers on the topics relevant to my project: (1) "Late Style Revisited: Virginia Woolf's The Waves" and (2) "Virginia Woolf and the Cinematic Present". 

Here is the summary of these two papers:
(1) The main purpose of the first presentation is to reconfigure "late modernism" in the context of Virginia Woolf's works. There has been a critical consensus that The Waves is a literary text that represents "high modernism". However, I argue that such an assumption has to be reconsidered in terms of the "lateness" of modernist impulse. My research focus was on "late Woolf", the last stage of her literary career. Taking a cue from Edward Said's concept of "late style", I have suggested that Woolf's "late style" started much  earlier than imagined in the critical arena, and that critical terms such as "late modernism" and "high modernism" can be more deceiving than revealing. 
(2) The main purpose of the second presentation is to suggest that Woolf's literary text performs the cinematic conflict between stillness and motion. Modernism and cinema has been an area of research that has been extensively explored. However, the textual analysis of the two media has not been sufficiently conducted, and my contribution is to present a historical coincidence in the context of English modernism. I have attempted to analyze the textual movement of modernism by comparing Woolf's The Waves with Griffith's Intolerance. 

I believe that the two presentations will produce a theoretical foundation for my project.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 16, 2022 10:39:21  
Creation date
Dec 16, 2022 10:39:21  
Registerd by
mediacenter
 
History
Dec 16, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2019
 
Related to