Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
2018000005-20180282.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:110.0 KB
|
Last updated |
:Oct 24, 2022 |
Downloads |
: 107 |
Total downloads since Oct 24, 2022 : 107
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
システム思考に基づいたゲーム設計とモジュール型ゲーム設計の比較と教育効果の検討
|
Kana |
システム シコウ ニ モトズイタ ゲーム セッケイ ト モジュールガタ ゲーム セッケイ ノ ヒカク ト キョウイク コウカ ノ ケントウ
|
Romanization |
Shisutemu shikō ni motozuita gēmu sekkei to mojūrugata gēmu sekkei no hikaku to kyōiku kōka no kentō
|
|
Other Title |
Title |
Comparison between systems-thinking-based game design and modular game design
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
吉川, 肇子
|
Kana |
キッカワ, トシコ
|
Romanization |
Kikkawa, Toshiko
|
Affiliation |
慶應義塾大学商学部教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
Name |
慶應義塾大学
|
Kana |
ケイオウ ギジュク ダイガク
|
Romanization |
Keiō gijuku daigaku
|
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2019
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
学事振興資金研究成果実績報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2018
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
本研究の目的は、以下の2つであった。(1)システム思考に基づく多変量をゲームに組み込むゲームデザインと、1変量1ゲームのように比較的少数の変数をゲームに組み込むゲームデザインの比較検討。(2)2つの異なるデザイン手法のゲームの教育効果の検討。テーマとしてはアントレプレナーシップ教育を取りあげる。
本研究の成果は、以下の4点にまとめられる。(1)システム思考に基づくゲームデザインの文献検討を行った。比較のために、本研究ではフレームゲームと呼ばれる比較的簡易なルールのゲームに関する文献とゲームの収集を行った。(2)本研究では、簡易なルールの組み合わせでルールが可変なゲームデザインを仮に「モジュール型」ゲームデザインと命名し、この手法で新しいゲームが作成できるかについて検討を行った。具体的には、葛藤解決をテーマとして、Sugiura(2015)が開発したフレームゲームに、ルールを追加する形で「隠れた目標」(Hidden Goals)ゲームを開発し、そのデザインプロセスを論文発表した。(3)アントレプレナーシップ教育ゲームの収集と分析については、当初予定通りには収集できなかったが、既存のものをもとに分析を行った。特にアントレプレナーシップ教育の要件については、十分に検討できなかったため、検討を継続していきたいと考えている。これまでの分析の限りであるが、アントレプレナーシップ教育のための比較的簡易なゲームを試作した。ただし、モジュール型として組み合わせるには至っていないため、今後短時間での実施を繰り返しながら、さらに簡易なゲームを複数デザインしていきたいと考えている。(4)教育効果を検討するために、ビデオによる発話の記録と分析を試みた。ただし、十分な被験者数が得られていないため、さらにデータを加える予定である。
In the present study, I compared two different methods of game design. One is based on systems thinking or for teaching systems thinking, which deals with multiple variables in a game. The other deals with one or a few variables in a game (I hereafter referred to 'modular game'). Although games based systems thinking can give a whole picture of the systems, they need a longer time than modular games. Considering class periods of the Japanese university classes, modular games are more desirable. Therefore, I tried to design new games that can be used in university classes. The analyses of the educational effects of them are ongoing.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|