慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
2018000005-20180278  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
2018000005-20180278.pdf
Type :application/pdf Download
Size :116.7 KB
Last updated :Oct 24, 2022
Downloads : 668

Total downloads since Oct 24, 2022 : 668
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル Myers-Briggs Type Indicatorを用いた体験型実習による薬学生の社会感受性の育成  
カナ Myers-Briggs Type Indicator オ モチイタ タイケンガタ ジッシュウ ニ ヨル ヤクガクセイ ノ シャカイ カンジュセイ ノ イクセイ  
ローマ字 Myers-Briggs Type Indicator o mochiita taikengata jisshū ni yoru yakugakusei no shakai kanjusei no ikusei  
別タイトル
名前 Development of social sensitivity among pharmacy students through interactive practice using Myers-Briggs Type Indicator  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 河添, 仁  
カナ カワゾエ, ヒトシ  
ローマ字 Kawazoe, Hitoshi  
所属 慶應義塾大学薬学部専任講師  
所属(翻訳)  
役割 Research team head  
外部リンク  
 
出版地
 
出版者
名前 慶應義塾大学  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku  
日付
出版年(from:yyyy) 2019  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
1 pdf  
上位タイトル
名前 学事振興資金研究成果実績報告書  
翻訳  
 
 
2018  
 
開始ページ  
終了ページ  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
Myers-Briggs Type Indicator(MBTI)®︎は、ユングのタイプ論を基にした性格検査であり、世界的に教育研修、キャリアカウンセリング、チームビルディングなど様々な用途で使用されている。MBTI®︎では性格は外部情報の「認知の仕方」と定義し、MBTI®︎のタイプを理解することは、多様性、自己理解および他者理解を促進する。近年、協働を要する活動において、個々の能力が優れていることよりも、社会感受性が高いチームの方がより良い成果を生むことが明らかになっている。チーム医療では、多職種が協働し、複雑な問題を解決していかなければならないため、個々の社会感受性を高める必要がある。
本研究では、薬学生がMBTI®︎認定ユーザーのもと、インタラクティブな演習を通し、自己理解・他者理解を深めていくための実習プログラムを行う。さらに、社会感受性へ及ぼす影響をアンケート調査で評価する。本研究のアウトカム評価後、次のステップとして対象学生の拡大およびカリキュラム単位化を目指す。
本研究の進捗はやや遅れている。理由として、本研究代表者が日本MBTI協会によるMBTI®︎認定ユーザーとなる必要があり、MBTI®︎トレーニング講座受講から認定試験合格までに時間を要した。現在、慶應義塾大学薬学部の倫理審査委員会へ本研究課題を申請済みであり、承認後、薬学生を公募して実施する予定である。
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®︎), a personality indicator based on Jung's typology, is used widely for a variety of purposes such as education, career counseling, and team building worldwide. MBTI®︎ assess personality based on how the individual judges and perceives outside information. An understanding of each MBTI®︎ personality type can promote the understanding of diversity, the self, and others. Recent studies have suggested that teams with high social sensitivity generate better outcomes on an activity that requires cooperation than do those with competent members. Therefore, it is necessary to develop social sensitivity in members of a multidisciplinary team because they have to resolve several complicated problems in the practice setting. In this study, as an MBTI®︎ certified user, I aim to implement an interactive practice for pharmacy students, to promote their understanding of diversity, the self, and others. In addition, I evaluate changes in their social sensitivity using a questionnaire survey during the interactive practice. Based on the findings, I would like to conduct this practice for several pharmacy students and include it in the curriculum of the Faculty of Pharmacy at Keio University. The commencement of this study was delayed because a representative researcher has to acquire MBTI®︎ certification. Before being certified, I spent a lot of time on attending lectures on MBTI®︎ training to success in that examination. Currently, I have submitted the study protocol to the ethics committee of Keio University's Faculty of Pharmacy. After receiving approval, I will implement this study in the near future.
 
目次

 
キーワード
 
NDC
 
注記

 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Research Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Oct 24, 2022 13:38:15  
作成日
Oct 24, 2022 13:38:15  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 塾内助成報告書 / 学事振興資金研究成果実績報告書 / 2018年度
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 通信の安全保障に... (693) 1st
2位 731部隊と細菌戦 ... (471)
3位 中学校体育におけ... (460)
4位 新自由主義に抗す... (459)
5位 ジャッフェ『ワル... (347)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 わが国の死刑適用... (3372) 1st
2位 アニメ、ゲーム、... (1090)
3位 明清時代における... (1070)
4位 家族主義と個人主... (1002)
5位 中国古代の動物観... (789)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース