慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2018000005-20180178  
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2018000005-20180178.pdf
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Release Date
 
Title
Title 日本企業のアジア展開と本社機能について  
Kana ニホン キギョウ ノ アジア テンカイ ト ホンシャ キノウ ニ ツイテ  
Romanization Nihon kigyō no Ajia tenkai to honsha kinō ni tsuite  
Other Title
Title Do Japanese headquaters add value in expanding in Asian markets?  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 清水, 勝彦  
Kana シミズ, カツヒコ  
Romanization Shimizu, Katsuhiko  
Affiliation 慶應義塾大学大学院経営管理研究科教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2019  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2018  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の主目的は、アジア新興国進出・展開に関して日本企業の「本社の価値」についての調査・考察を行うことであった。環境変化の激しい新興国市場では、「スピード」が重視される一方、日本企業として現地企業・欧米グローバル企業と差別化を行うためには、日本市場あるいは過去の欧米市場進出で得られた知見を活かす必要がある。一般に「現場は強いが、本社は弱い」といわれる日本企業のアジア展開での役割、課題を明らかにしたいという問題意識を持って取り組んでいる。

本年度は、そうした問題意識のうちに進める研究の第1年目にあたり、まず既存の研究を整理し、実際の企業へのインタビューなども行って一般的な「本社機能」の課題を整理することができた。これについては、これまでの自分の研究もふまえ、Agency theory およびorganizational politicsの視点から英語の学術論文「 MISSING ELEMENT OF RESEARCH ON TMT AND STRATEGIC DECISION-MAKING: THE EFFECTS OF CORPORATE STAFF」としてまとめ、2019年度にボストンで開かれるAcademy of Managment の年度総会に投稿し(2019年1月)、現在最終の採択の返答および論文へのフィードバックを待っているところである。企業の戦略意思決定に関する多くの研究は、最終意思決定者であるCEOまたはTop management team (TMT)に注目しているが、本社および本社メンバーが実質的に様々な影響を及ぼしていることを論じている。まだまだ新しい分野であり、今後より深掘りが必要である。

2年目以降はそうした深掘りを、データ収集という点だけでなく、日本企業のアジア進出というコンテクストをより踏まえて、すすめて行きたい。
The key objective of this study is to clarify the role of headquaters of Japanese firms in their process of expanding in Asian markets. Although Japanese firms have strong "gemba," it is also suggested that headquaters are weak. To this end, it is important what unique value can the headquaters add.
Given that this is the first year of the three-year project, most of the time and energy was devoted to reviewing the extant research, while I was also able to find opportunities to meet and interview practitoners. The review results are integrated with my past research and resulted in the academic paper titled A MISSING ELEMENT OF RESEARCH ON TMT AND STRATEGIC DECISION-MAKING: THE EFFECTS OF CORPORATE STAFF. This paper was submitted to Academy of Management Annual meeting held in Boston in August 2019. This paper discuss the role of corporate staff in organziational strategic decisions, about which most of the past research paid attention to CEOs and top managment teams. I wait for the final decision and feedback.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Oct 24, 2022 13:35:26  
Creation date
Oct 24, 2022 13:35:26  
Registerd by
mediacenter
 
History
Oct 24, 2022    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2018
 
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