まず, 道徳教育の一貫性が中一ギャップに与える影響について調査した。ただ, これについては, 良し悪しは別にして, 毎朝, 国家市民であることを確認する朝礼を小中高と実施しているシンガポールでさえ, これからのグローバル社会でどのようにして行ったら良いかを模索しているようであり, 接続から発生する躓きの回避には繋がらないようであった。
また, 特別な指導, 個別の指導が必要な児童生徒が増えて来ている中で, 教員が作成した調査書の引き継ぎも大変重要ではある。さらに, そうでない生徒に関しても, 本人が学びの履歴を蓄積したポートフォリオを生かした, 小中の学校としての情報共有と本人の学びの継続性は, ある程度の効果を示しているようである。ただ, そこでも, 特に中学校がその生徒の特徴を理解した指導ができることが必要になって来る。
一方で, 米国での視察も合わせると, STEM・STEAMに代表されるような新しい理科教育と, 知識偏重でない社会科教育の実施時期を見直すことで, 発育段階に沿った教育が実践されているという実感を持ち, 学習指導要領から離れた実践も, 小中一貫の可能性を広げるものとして検討できるのであれば, その可能性は大きいものと考えられる。英語・算数数学といった, 各教科での難易度の変化の平易化もさることながら, 教科を超えた配当の見直しが最も効果的ではないかという印象を持っている。
3年間, 国内外の学校で, 小中の学びの継続性, 本人の躓きについて調査して来たが, 大学入試改革にも見られるような学力の定義の変化もあり, また, これからの変化の激しい社会で生きて行く力を身につける教育の必要性からも, 発育段階に合わせた, 知識およびその運用能力を身につけるという観点で, これからのカリキュラムを構成していけば, 中一ギャップの解消という問題自体が存在しなくなるのではないかとも考えられる。そして, 自己肯定感などの心の発育についての情報共有が小中の教員間でなされることが必要と考えられる。
First, we examined the effect of consistency of moral education on the gap. In Singapore where morning meeting is held every morning to confirm that it is a citizen, it seems that how to do in the future global society seems to be explored.
In addition, while the number of students who need special guidance and individual guidance is increasing, it is very important to hand over the survey form created by faculty members. Furthermore, it seems that continuity of information sharing and learning at elementary and junior high schools is demonstrated to some extent by fully utilizing the portfolio that accumulated learning history. However, for that purpose, it is necessary for teachers at junior high schools to understand and teach the characteristics of students.
On the other hand, in addition to research in the United States, we believe that educational outcomes will be improved by reviewing the new scientific education represented by STEM · STEAM and the timing of social education not emphasizing knowledge. If we can leave the guidelines, you can think that the possibility of consistent education is expanding. Also, it is most effective to review the dividend of the entire subjects.
As seen in university entrance examination reform, definition of academic ability also changes. Even from the necessity of education to acquire the ability to live, from the viewpoint of acquiring knowledge and applied ability according to the developmental stage, if the future curriculum is constructed, the problem itself may not be present .It is also important to share information on mental development such as self-affirmation of elementary and junior high school teachers.
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