慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000002-20170318  
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Release Date
 
Title
Title レジリエンスと思いやりを構築する医療従事者へのマインドフルネス : Mindfulness for Health professionals building Resilience and Compassion : MHALOプログラムに関する研究  
Kana レジリエンス ト オモイヤリ オ コウチクスル イリョウ ジュウジシャ エノ マインドフルネス : Mindfulness for Health professionals building Resilience and Compassion : MHALO プログラム ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Rejiriensu to omoiyari o kōchikusuru iryō jūjisha eno maindofurunesu : Mindfulness for Health professionals building Resilience and Compassion : MHALO puroguramu ni kansuru kenkyū  
Other Title
Title A feasibility study of Mindfulness for Health professionals building Resilience and Compassion program (MHALO program)  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 朴, 順禮  
Kana パク, スンレ  
Romanization Park, Sunre  
Affiliation 慶應義塾大学看護医療学部専任講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
【目的】医療従事者のレジリエンスと思いやりを高めることによって, 医療従事者のストレスとバーンアウトを改善することを目的とした支援プログラム(レジリエンスと思いやりを構築する医療従事者へのマインドフルネス・プログラムMindfulness for health professionals building resilience and compassion : MHALOプログラム)を開発し, その実施可能性を検討した。
【方法】本プログラムは, マインドフルネス・スキルをベースに, 医療に不可欠なcompassion(思いやり)とポジティブ心理学の知見を盛り込んだプログラムである。多忙な医療従事者が参加しやすいよう, 2日間のワークショップと, その後自宅での8週間の自己実践(ホームワーク), フォローアップ・セッションにより構成した。
緩和ケアに携わる医療従事者28名を対象にプログラムを提供し, バーンアウト, レジリエンス, セルフ・コンパッション, マインドフルネス傾向, ストレス状況, 感情状態, well-beingについて介入前と8週間後で評価した。合わせてプログラムに関する評価を行った。
【結果】26名がプログラムを完遂した。完遂者において, バーンアウトの有意な改善, レジリエンス, セルフ・コンパッション, マインドフルネス傾向, well-beingの有意な増加, ストレスおよび感情状態の有意な改善が確認された。92%がプログラムへの参加に満足し, 96%が仕事や日常に役立つと回答した。
【考察】MHALOプログラムは実施可能性が高く, 緩和ケアに係わる医療従事者にとって有効なプログラムである可能性が示唆された。
*第23回日本緩和医療学会優秀演題
Objective
The objectives of this study was to develop the "Mindfulness for health professionals building resilience and compassion (MHALO program)", which aimed to relieve psychological distress and burnout of medical professionals by enhancing resilience and compassion, and to examine its feasibility.
Methods
The program was developed based on mindfulness skills, with components of compassion and positive psychology. In order to make the program more accessible for busy medical professionals, we developed the program in the following format : a two-day workshop and two follow-up sessions after four and eight weeks. Twenty eight health professionals who engaged in palliative care participated in the study. Main outcomes were the participants' psychological distress (the Perceived Stress Scale), burnout, resilience, self-compassion, mindfulness, mood status, wellbeing and QOL, which were measured at baseline and eight weeks later. In addition, the participants took part in qualitative interview at the study exit.
Results
Twenty-six participants completed the program. The completers demonstrated improvement in all the outcome measures. Ninety-two percent of the participants were satisfied with this program, and 96% found the program helpful for their work and their daily life.
Conclusion
The MHALO program is feasible, and may be effective for health professionals who are engaged in palliative care. Further randomized control study is warranted.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Feb 22, 2019 12:40:47  
Creation date
Feb 21, 2019 16:13:20  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Feb 22, 2019    上位タイトル 名前,抄録 内容,著者 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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