慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000002-20170317  
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2017000002-20170317.pdf
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Release Date
 
Title
Title 双生児による発達縦断研究 : データベース構築とその利用  
Kana ソウセイジ ニ ヨル ハッタツ ジュウダン ケンキュウ : データベース コウチク ト ソノ リヨウ  
Romanization Sōseiji ni yoru hattatsu jūdan kenkyū : dētabēsu kōchiku to sono riyō  
Other Title
Title Developmental longitudinal twin study : construction and utility of twin database  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 安藤, 寿康  
Kana アンドウ, ジュコウ  
Romanization Ando, Juko  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
1998年以来, 科研費・HFSP・JSTなどの外部資金によって継続している大規模双生児研究の調査データを統合し, 人間の心理的・行動的な発達と教育による学習の成果に及ぼす遺伝と環境のかかわりを, 縦断的かつ包括的に解明する基盤づくりを進めた。そのために, これまでに取り切れなかったデータの追加, ならびに未整理のデータの入力, 紙媒体の質問紙の整理等の作業を行った。
追加されたデータとしては, 来校形式による発達調査(認知能力, 実行機能, 社会性など), 質問紙法による社会的行動, 学業成績, 教育環境, 家庭環境などの調査である。特に質問紙法による調査は, これまで親が回答者であったのに加えて, 縦断研究の中でははじめて子ども自身が回答した。
またそのデータを利用して, 実行機能や一般パーソナリティ, 実行機能, 利他性, 教育動機などの成果を論文・学会発表によって発信するとともに, 一般書(『「心は遺伝する」とどうして言えるのかーふたご研究のロジックとその先へ』創元社刊)の出版にも役立てた。
さらに遺伝と環境の関係に関する研究(ふたごによる研究)のみならず, ふたごの特殊性, とりわけ一卵性双生児と二卵性双生児のきょうだい関係の違いに関しての研究(ふたごの研究)も行われた。
これまでの研究成果(論文, 学会ポスター発表, 学会高等発表)やフィードバックのためのニュースレターなどを記録としてまとめた。
The current funding was used to integrate a variety of research data sets conducted by our large scale twin study run by the Grant-In-Aid, Human Science Program, JST and soon since 1998, and to construct the foundation to clarify interactional relationship between heredity and environment in human psychological and behavioral development and education longitudinally. In order to attain these purposes, we added data which had not been collected before and made up preinted files of questionnaires.
Our new additional data were experimental developmental investigation of behavioral variables (eg. cognitive abilities, executive function, sociability), paper-and-pencil style of investigation of social behavior, academic achievements, educational environment, family environment and so on, which were filled our by not only parents but also children themselves.
Research outcomes were presented in several academic journals , books and meetings.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
131.113.194.249
Access conditions

 
Last modified date
Feb 22, 2019 12:39:52  
Creation date
Feb 21, 2019 16:13:20  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Feb 22, 2019    上位タイトル 名前,抄録 内容,著者 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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