慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000001-20170245  
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Release Date
 
Title
Title 韓国における実践宗教の現代的展開 : 太極道を事例として  
Kana カンコク ニ オケル ジッセン シュウキョウ ノ ゲンダイテキ テンカイ : タイキョクドウ オ ジレイ トシテ  
Romanization Kankoku ni okeru jissen shūkyō no gendaiteki tenkai : taikyokudō o jirei toshite  
Other Title
Title Contemporary development of practical religion in Korea : case of the way of supreme ultimate  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 樫尾, 直樹  
Kana カシオ, ナオキ  
Romanization Kashio, Naoki  
Affiliation 慶應義塾大学文学部准教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
朝鮮道教の歴史は, 19世紀で終焉しているという韓国の中心的研究者の説があるが, それ以降の東学や国仙道, 大倧教等の道教系新宗教運動や, 近年の丹道やイルチブレインといった現代霊性運動=文化を鑑みるに, 現代でも脈々と持続している。本研究の「太極道」という道教的現代霊性文化はまずそうした歴史的文脈の中に位置付けられる。しかし, その宗教的特徴は国仙道や大倧教といった道教系新宗教運動のそれとは大きく異なっていると当事者は認識している。それをもっとも端的に指示しているのが, 「太極呼吸法」である。この呼吸法とそれに基づく瞑想法は, 管見によれば, その思想=実践的体系においては, 唐代以降特に発展した中国道教における中心的瞑想法である内丹法と基本的に相似的であり, 韓国におけるその他の道教系新宗教運動で実践されているものもそれに準じている。韓国における研究では異論はあるが, 入唐留学生らによって朝鮮に伝承された歴史的経緯がそれを担保している。しかしながら, 太極道における太極呼吸法は, あらゆる内丹法の基礎実践である臍下にある下丹田を完全に作る, 中国道教で言うところの「築基」実践をそのスペシャルな方法によって成就させる点が, その他の現代道教の内丹法との差異を際立たせている。エネルギー法に分類されるこの瞑想法では, 吸入する空気内にあるとされる生体エネルギーである「真気」が, 実践者の意思(マインド)に先導されて下丹田に貯蔵されるのではなく, むしろその「真気」が意思に影響されることなく自動的に(自然に)下丹田に流入する。そうして下丹田に貯蔵された生体エネルギーを「回健術」という身体技法によって全身に行き渡らせる。本研究では「築基」の調査研究を中心に行なったが, 経絡という身体の生体エネルギーの通路を巡らせ, 「陽神」という真の自己を鍛錬し, 頭頂より体外に脱胎させるその後の過程についての解明について今後の課題である。
Although there is the theory of Korean central researcher that the history of the Korean Taoism ended in the 19th century, in view of Taoist new religious movements such as Dong-hak, Kuksun-do, Dat-jong-gyo, and contemporary spirituality movement = culture such as Dan-do and Ilchi brain, the history of the Korean Taoism continues even today. Taoist contemporary spirituality culture called "Tai-ji-do" ("the Way of Supreme Ultimate") of this research is positioned among such historical contexts. However, the informants are aware that their religious characteristics are quite different from those of the Taoist new religious movements such as Kuksun-do, Dat-jong-gyo. The "Tai-ji respiration method" is the most indication of it. According to the informants, this breathing method and the meditation method based on it are fundamentally similar to internal alchemy method which is a central meditation method in Chinese Taoism developed especially after Tang Dynasty in that thought = practical system. The practices of the other Taoist New Religious Movements in South Korea conform to it. Although there are objections in the study in Korea, the historical circumstances handed down to Korea by the international students in Tang prove it. However, "Tai-ji respiration method" in "Tai-ji-do" ("the Way of Supreme Ultimate") is to make the practice of "Laying foundation" in Chinese Taoism fulfilled by its special method, completely making the lower cinnabar field under the umbilicus which is the basic practice of every internal alchemy method.This point distinguishes the difference from other internal alchemy methods of Taoism. According to this meditation method classified as an energy method, "Ki-energy", a bioenergy which is considered to be in the air to be inhaled is not stored in the lower cinnabar field, led by the practitioner's intention (mind) , rather that "Ki-energy" automatically (naturally) flows into the lower Taneda without being influenced by the intention. Then the bioenergy stored in the lower cinnabar field is distributed throughout the body by the physical technique called "Kai-ken method". In this research, we focused on research on 'Laying foundation", but I will discuss about the subsequent process of the routes of bioenergy called meridian, and the making of the true self called" Yang god". It is a future task to clarify the problem.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 16:05:55  
Creation date
Feb 21, 2019 16:05:55  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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