慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000001-20170217  
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Release Date
 
Title
Title 帝政ローマ前期ドミティア街道が取り結ぶ商業分野ネットワーク  
Kana テイセイ ローマ ゼンキ ドミティア カイドウ ガ トリムスブ ショウギョウ ブンヤ ネットワーク  
Romanization Teisei Rōma zenki Domitia kaidō ga torimusubu shōgyō bun'ya nettowāku  
Other Title
Title Commercial network built up through the Via Domitia under the Principate  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 長谷川, 敬  
Kana ハセガワ, タカシ  
Romanization Hasegawa, Takashi  
Affiliation 慶應義塾大学文学部助教  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
昨年提出した事業計画によれば, 研究最終年度に当たる2017年度は, ドミティア街道沿いのウィラに関する分析を中心に研究を進める予定であった。しかし, 時間的制限の他, 当初予定していた夏季現地調査を実施出来なかったため, 2016年度調査で大きな成果を得られたアンブルッスムの駅逓施設群(ドミティア街道沿いに立地)とその周辺のマイル標石の分析に2017年度調査の重点を置くこととなった。その結果, アンブルッスム周辺の同街道沿いに建てられた一部のマイル標石の建立年代と, 駅逓施設群の整備時期に関連があることが確認された。すなわち, アウグストゥス帝の名が刻まれたマイル標石からは, 前3年にアンブルッスム周辺で同帝の命により街道補修が為されたことが明らかだが, そのほぼ同時期に旅籠屋が整備されたことが考古学調査から判明している。一方, 1世紀末~2世紀初めの時期, 帝国管理下と考えられる駅逓施設が整備される。この点に関連して興味深いのは, アンブルッスム周辺で発見されたドミティア街道のマイル標石は, その大半がアウグストゥス, ティベリウス, クラウディウスの各皇帝によるものであるが, ローヌ川~アンブルッスムの区間に限っては, 2世紀中頃のアントニヌス・ピウス帝のマイル標石も複数発見されていることである。つまり, アンブルッスムの東西に延びる同街道は, 帝政初期の3皇帝によって補修・整備されたが, アンブルッスムから東に向かいニームを経てローヌ川に至る区間については, 2世紀中頃にも皇帝主導のもと再整備が為されたのである。このことは, 帝国管理下の駅逓施設を利用する権限のあった高位帝国官僚等の往来が, 後1世紀末以降この地域において活発化するとともに, おそらく民間人の往来もニームを中心として活性化したことを間接的に示唆するものと考えられる。そして, 先のアウグストゥス帝期の事例も合わせて考慮すれば, 帝権が地域の人・情報(そしておそらく物)の流れの増大に適切に対応し, 街道を通じた人的紐帯の維持に貢献していた可能性が窺えよう。
According to the Business plan submitted last year, in the fiscal year 2017 which is the final year of this research, we planned to conduct research mainly on analysis on villas along the Domitian road. However, in addition to the time limit, as it was impossible to carry out the initial planned summer field survey, we decided to place emphasis on the analysis of the Ambrussum's station facility group (located along the Domitian Road) and its surrounding milestones for the survey of 2017. As a result, it was confirmed that the age of construction of some milestones built along the same road around Ambrussum and the time of maintenance of the facility group starting from the station coincide. In other words, from the milestones engraved with the name of Emperor Augustus, it is clear that the roadway repair was done around Ambrussum in 3 BC, but archaeological survey revealed that an inn was constructed almost at the same time. Meanwhile, from the end of the 1st century AD to the beginning of the 2nd century, a station facility which is thought to be under the imperial management was developed. The interesting thing in relation to this point is that the milestones along the Domitian road found around Ambrussum are mainly from the emperors of Augustus, Tiberius and Claudius, but only in the section between the Rhone and Ambrussum, several milestones of Emperor Antoninus Pius dated the middle of the 2nd century were discovered. In other words, the same road extending to the east and west of Ambrussum was repaired and maintained by the three emperors in the Early Empire, but the section from Ambrussum to the east and through Nîmes to the Rhone was repaired again by the emperor in the middle of the 2nd century. This seems to indirectly suggest that the traffic of high-level imperial bureaucrats and others, who were authorized to use the station facility under the imperial administration, became active in this area after the end of the 1st century, and perhaps civilian traffic also revitalized around Nîmes. Considering also the case of the Augustus period mentioned above, we can think that the imperial power could have properly responded to the increase in the flow of people/information (and perhaps things) in the area, contributing to the maintenance of human relationships through the Roman roads.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Jul 29, 2019 12:50:08  
Creation date
Feb 21, 2019 13:21:02  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
Jul 29, 2019    著者,上位タイトル 名前,抄録 内容 を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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