慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000001-20170176  
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Release Date
 
Title
Title ボールゲーム熟練者の多物体追跡課題おける特徴に関する研究  
Kana ボールゲーム ジュクレンシャ ノ タブッタイ ツイセキ カダイ オケル トクチョウ ニ カンスル ケンキュウ  
Romanization Bōrugēmu jukurensha no tabuttai tsuiseki kadai okeru tokuchō ni kansuru kenkyū  
Other Title
Title Study of characteristics of multiple object tracking task of ball-game expert  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 永田, 直也  
Kana ナガタ, ナオヤ  
Romanization Nagata, Naoya  
Affiliation 慶應義塾大学体育研究所専任講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
サッカーやバスケットといったボールゲーム熟練者は, 多数の物体を追跡して課題に合った判断をするための情報を取得している。しかし, そのシステムは明らかになっていない。そこでこのシステムの解明を目指す研究の1年目として, ボールゲーム熟練者と非熟練者の比較を実施した。本研究では, ボールゲームを競技として実施していた熟練者とボールゲーム外のスポーツを競技として実施していた非熟練者を対象とした。測定では, 対象者に注視している画面中央の変化に対応する課題とディスプレイ上で移動する複数の物体間の変化に対応する課題を同時に行うように求めた。物体は, 連なった状態で配置され, それらは移動とともに間隔を急速に変化するように設定した。実験条件は, 注視点の変化と物体間の変化が同時に起きる条件と異なったタイミングで起きる条件を設定した。分析は, 変化に対応した正答率を2課題, 2条件で算出し, 熟練者・非熟練者の群内・間で比較した。
測定の結果, ボールゲーム熟練者と非熟練者間の物体変化に対する成功率に違いが認められ, ボールゲーム熟練者が高い正答率を示した。一方で, 注視点の変化に対する正答率, 両群内における両実験条件での正答率の比較には差が認められなかった。このことからボールゲーム熟練者は, ある物体を注視しながら他の物体を追跡し変化を認知する2重課題を, 非熟練者よりもより良く行うことができることが示唆される。今後は, 熟練者が上手く課題を実施できる場面とできない場面を明らかにし, メカニズムの解明に迫っていく。
Ball-game expert such as soccer and basketball player have acquired information to track many objects and make decisions according to the task, but the system has not been clarified. Therefore, as the first year of research aiming to elucidate this system, we compared the skill of ball-game expert and novice. In this research, we targeted expert who were playing ball games as competition and novice who were playing not-ball games sports competition. In the experiment, participants were asked to simultaneously perform the task corresponding to the change in the center of the screen being gazed and the task corresponding to the change between the plurality of objects moving on the display. Objects were arranged in a row and they were set to change rapidly with the movement. For experimental conditions, both changes were occurred at different or same timing. In the analysis, the correct answer rate corresponding to the change was calculated on two tasks and two conditions.
As a result, the ball game experts showed a high correct answer rate in the both conditions. On the other hand, no difference was found in the ratio of correct answer of both experimental conditions in both groups. Therefore, it is suggested that a ball-game expert can better perform a dual task of tracking objects while gazing other object. In the future, it will clarify the scenes where experts can successfully carry out tasks and can't do, and it will clarify the mechanism.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 13:16:04  
Creation date
Feb 21, 2019 13:16:04  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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