慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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2017000001-20170147  
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Release Date
 
Title
Title 「からだ触りの認知」の心象風景化がもたらす行為・意図の進化を探る  
Kana 「カラダ サワリ ノ ニンチ」 ノ シンショウ フウケイカ ガ モタラス コウイ・イト ノ シンカ オ サグル  
Romanization "Karada sawari no ninchi" no shinshō fūkeika ga motarasu kōi ito no shinka o saguru  
Other Title
Title Description of embodied tactile cognition as mental scene and its effects to evolution of actions and intentions  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 諏訪, 正樹  
Kana スワ, マサキ  
Romanization Suwa, Masaki  
Affiliation 慶應義塾大学環境情報学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
「からだ触りの認知」という, 身体が確かに感じてはいるが論理的には表現できない認知に関連が深そうな, 3つの異なるドメイン(スポーツ, 居心地の認知, 味わい)において実験を行い, 以下の成果を得た。
(1)スポーツのドメイン
ダーツの熟達を目指して, 11月から2月にかけて90ゲームを行い, 各ゲームにおいて感じた物事をことばで表現するとともに, スコアを記録した。言語内容を, 上達するための「問いの構造」という観点で分類した結果, からだ触りの認知に関連する分類として, 「感触」と「違和感」という分類を得た。それらに分類されることばの出現と, スコアの上達方向への変化に, 強い相関ではないが, 興味ふかい関係性が見られた。
(2)居心地の認知のドメイン
9月から5ヶ月にわたり, 23箇所のカフェを訪問し, 居心地の心象風景や空間的な面白さの気づきについて, ことばで表現する実践実験を行った。一つのカフェについて記述した文章量は, 平均約2500文字であった。これらの文章から, からだ触りに関係する認知パターン(触るように空間を見たり感じている様子, 空間における佇み方が表現された様態)を抽出した結果, 述べ329個のデータが得られた。この大量データをKJ法によって整理し, 55種類のパターンを得るに至った。空間の感じ方, 佇み方という触覚的な認知の原型に関する仮説を得る糸口になる成果である。
(3)味わいのドメイン
年間を通じ, 日本酒, 珈琲の味わいを, それがもたらす心象風景として, ことばで表現する実践実験を続けてきた。心象風景を表現する際の鍵は「動詞」にある。動詞は, 味わいが時空間の中でどう振る舞い, 互いに接触し, 変化するかという観点で23の分類に分けられることが判明した。触覚的な認知を分析する基本メソッドの糸口を得られたと考えている。
In three domains, i.e. sports, feeling at home in a space, tasting, having profound relation to "embodied tactile cognition", which is newly created terminology representing cognition that the body actually feels but cannot express logically, we have made cognitive experiments and obtained the following findings.
(1) Sports
I played 90 games of darts for months, from November through February, and recorded the scores, verbalizing by sentences what I felt and noticed for each game. I found that it is sensible to classify the data of verbalization from the viewpoint of "the structure of questioning" to brush up skills, and obtained two classes, i.e. "feels", and a sense of strangeness or difference", as ones related to "embodied tactile cognition". Further, I found that there were, not so strong but meaningful, correlation between rapid rises of score and the frequent appearances of words belonging to the two classes.
(2) Cognition to feel at home in a space
I visited 23 cafes for 5 months, and have expressed by sentences what I felt in the scape of each cafe and what interesting points of each cafe I noticed. The amount of sentences I described was approximately 2500 letters per a cafe, in average. From these sentences, I derived patterns of cognition related to "embodied tactile cognition", concretely the ways of seeing and feeling a space in a tactile manner, and the ways of staying at home in a space. I found that 329 patterns were derived out of sentences about 23 cafes. I classified those patterns by the KJ method and obtained 55 types of feeling and stay at home in a space. This could be a significant finding as a kickoff leading to exploration of fundamental types of "embodied tactile cognition".
(3) Tasting
I have been in a systematic custom, in living a life, of verbalizing tastes of Japanese sake and coffee as mental scenes all the year round. I found that the key of verbalizing tastes as mental scenes lies in "verbs", and that there are 23 classes of verbs if classified from the viewpoint of how tastes behave, move and change in time and space. This could be a result that may lead to exploration of new basic methods to analyze tactile cognition.
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 13:16:01  
Creation date
Feb 21, 2019 13:16:01  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
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