慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
2017000001-20170104  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
2017000001-20170104.pdf
Type :application/pdf Download
Size :125.7 KB
Last updated :Feb 21, 2019
Downloads : 257

Total downloads since Feb 21, 2019 : 257
 
Release Date
 
Title
Title 植物写真と近代建築 : 近代建築・デザイン史研究の方法論的再考  
Kana ショクブツ シャシン ト キンダイ ケンチク : キンダイ ケンチク・デザインシ ケンキュウ ノ ホウホウロンテキ サイコウ  
Romanization Shokubutsu shashin to kindai kenchiku : kindai kenchiku dezainshi kenkyū no hōhōronteki saikō  
Other Title
Title Plant photography and modern architecture. : a methodological reconsideration of the history of modern architecture and design  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 後藤, 文子  
Kana ゴトウ, フミコ  
Romanization Goto, Fumiko  
Affiliation 慶應義塾大学文学部教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link  
Edition
 
Place
 
Publisher
Name 慶應義塾大学  
Kana ケイオウ ギジュク ダイガク  
Romanization Keiō gijuku daigaku  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 学事振興資金研究成果実績報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
20世紀前半に植物の形態や色彩を記録する目的で植植物栽培家や自然科学者が撮影した植物写真は, 個々の植物を体系的に認知するために考案された「分類学」に基づく標本に類似している。そして, 1920年代から1930年代に展開した「新即物主義」を代表する写真家で植物学者Karl Blossfeldt(1865-1932)による植物写真は, 美術史研究においてはもっぱら芸術写真として語られるが, きわめて科学的な眼をもって自然の対象を撮影しているという点では, それらは植物栽培家や自然科学者の, 分類学的な特徴を示す記録写真と共通性をもつ。この点を重視し, Blossfeldtと, 多年生植物栽培家・庭園思想家カール・フェルスターKarl Foerster(1874-1970)の手になる植物写真の比較検討を行った。Foersterは, 植物のカラー写真を最初に掲載したことで知られるモダニズムの重要な園芸雑誌『庭園の美 Gartenschönheit』(1920年発刊)の主宰者である。調査の過程で, Blossfeldtのきわめて珍しい初期写真が『庭園の美Gartenschönheit』誌に掲載されている事実が判明した。
ところで, Blossfeldtの植物写真にみとめられる自然科学的な特性は, 20世紀の「新即物主義」以前における彼の活動と無関係ではない。1890年代に彼が助手をつとめたベルリン美術工芸学校においては, 比較植物研究の教材として, 植物を題材とした素描, 版画, 標本, 写真, 模型が活用されており, Blossfeldtはそうした教材の制作を担当していた。とかくBlossfeldtに関しては20世紀の新即物主義的な写真ばかりがクローズアップされて論じられる傾向にあるが, むしろ19世紀における活動の延長線上に20世紀の植物写真を位置づけることによって, 植物栽培家や自然科学者の植物写真と彼の写真が類似している必然性が明確化された。そしてこのことからも, 近代の植物写真について「芸術と自然科学」の接合という観点からさらに検討する必要があると認識された。
Plant photos photographed by plant growers and natural scientists for the purpose of recording plant morphology and color in the first half of the 20th century have resemblant character which specimens based on "taxonomy" devised for systematically recognizing individual plants have. And, Karl Blossfeld (1865-1932) who is a botanist and a photographer representing "New Objectivity" developed in the 1920s and 1930s is told exclusively as an art photograph in the research of art history, but in terms of photographing natural objects with scientific eyes, his photos have a commonality with recorded pictures showing the taxonomic features by plant growers and natural scientists. Focusing on this point, I compared plant photos by Blossfeldt with those by Karl Foerster (1874-1970) who is a important german perennial plant grower and garden thinker. Foerster is the president of modernist's important gardening magazine "Garden Beauty (Gartenschönheit)" (published in 1920), which is known for publishing color photographs of plants for the first time. In the course of the investigation, it turned out the fact that Blossfeldt's very rare early photograph was published in that magazine " Garden Beauty (Gartenschönheit)".
By the way, the natural scientific characteristics found in Blossfeldt's botanical photograph are related to his activities before 'New Objectivity' in the 20th century. At the School of Arts and Crafts in Berlin where he worked as an assistant in the 1890s, sketches, prints, specimens, photographs, and models using plants as objects were used as teaching materials for comparative plant research, and Blossfeldt made those materials. In regard to Blossfeldt, only photographs of New Objectivity in the 20th century tend to be discussed, but rather by locating his plant photographs of the 20th century on the extension of activities in the 19th century, the necessity that a plant photograph of a natural scientist or plant cultivators and his photograph are similar was clarifeid. And also, it was recognized that there is a need to further study on modern plant photos from the viewpoint of joining "art and natural science".
 
Table of contents

 
Keyword
 
NDC
 
Note

 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Feb 21, 2019 13:10:02  
Creation date
Feb 21, 2019 13:10:02  
Registerd by
mediacenter
 
History
Feb 21, 2019    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Internal Research Fund / Keio Gijuku Academic Development Funds Report / Academic year 2017
 
Related to