アイテムタイプ |
Article |
ID |
|
プレビュー |
画像 |
|
キャプション |
|
|
本文 |
KAKEN_23520126seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:492.6 KB
|
Last updated |
:Dec 11, 2014 |
Downloads |
: 2609 |
Total downloads since Dec 11, 2014 : 2609
|
|
本文公開日 |
|
タイトル |
タイトル |
フランス古典主義の成立に関わるリシュリューの政策と画家プッサンの役割
|
カナ |
フランス コテン シュギ ノ セイリツ ニ カカワル リシュリュー ノ セイサク ト ガカ プッサン ノ ヤクワリ
|
ローマ字 |
Furansu koten shugi no seiritsu ni kakawaru Rishuryu no seisaku to gaka Pussan no yakuwari
|
|
別タイトル |
名前 |
The role of Nicolas Poussin in the establishment of French classicism as seen from his involvement in Richelieu's arts policy
|
カナ |
|
ローマ字 |
|
|
著者 |
名前 |
望月, 典子
|
カナ |
モチズキ, ノリコ
|
ローマ字 |
Mochizuki, Noriko
|
所属 |
慶應義塾大学・文学部・講師
|
所属(翻訳) |
|
役割 |
Research team head
|
外部リンク |
科研費研究者番号 : 40449020
|
|
版 |
|
出版地 |
|
出版者 |
|
日付 |
出版年(from:yyyy) |
2014
|
出版年(to:yyyy) |
|
作成日(yyyy-mm-dd) |
|
更新日(yyyy-mm-dd) |
|
記録日(yyyy-mm-dd) |
|
|
形態 |
|
上位タイトル |
名前 |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
翻訳 |
|
巻 |
|
号 |
|
年 |
2013
|
月 |
|
開始ページ |
|
終了ページ |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII論文ID |
|
医中誌ID |
|
その他ID |
|
博士論文情報 |
学位授与番号 |
|
学位授与年月日 |
|
学位名 |
|
学位授与機関 |
|
|
抄録 |
ニコラ・プッサンは、17世紀フランス古典主義美術を代表する画家とされるが、彼の活動の拠点はローマにあり、その芸術を結実させたのはローマであった。そうしたプッサンが、フランスにおける古典主義美術の成立期に、母国の美術動向に対して直接的にはどのような役割を果たしたのだろうか。本研究は、リシュリューが行なった芸術政策に画家が積極的に関与し、フランス美術の方向性を左右し得えたことを、(1) フランスにもたらす模範としての古代美術の選別とその複製製作、(2)古典主義的な天井画のモデルを示したルーヴル宮大回廊の装飾、(3) パリの愛好家に向けたタブローの制作、という画家が関与した3つの活動から検討した。
Although French painter Nicolas Poussin is recognized as a representative figure in 17th-century French classicism, he actually lived and based his activities in Rome, and it is there that he realized his artistic vision. Given these facts, room remains for further study with regard to the capacity in which Poussin played a direct role in French artistic trends at the time of the establishment of classical art in France. This study considers the possibility that the painter was actively involved in the arts policies carried out by the First Minister of Louis XIII, Cardinal Richelieu and was therefore in a position to govern the direction of French art, taking the following three aspects of Poussin's activities into consideration: the selection of Antiquity as a model to transplant to France and the production of copies; his decoration of the Grande Galerie of the Louvre on the model of a classicist ceiling painting; and his production of tableaux aimed at connoisseurs of arts in Paris.
|
|
目次 |
|
キーワード |
|
NDC |
|
注記 |
研究種目 : 基盤研究(C)
研究期間 : 2011~2013
課題番号 : 23520126
研究分野 : 人文学
科研費の分科・細目 : 哲学・美学・美術史
|
|
言語 |
|
資源タイプ |
|
ジャンル |
|
著者版フラグ |
|
関連DOI |
|
アクセス条件 |
|
最終更新日 |
|
作成日 |
|
所有者 |
|
更新履歴 |
|
インデックス |
|
関連アイテム |
|