慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

ホーム  »»  アイテム一覧  »»  アイテム詳細

アイテム詳細

アイテムタイプ Article
ID
AN0006957X-00000086-0061  
プレビュー
画像
thumbnail  
キャプション  
本文
AN0006957X-00000086-0061.pdf
Type :application/pdf Download
Size :571.7 KB
Last updated :Jan 30, 2019
Downloads : 4395

Total downloads since Jan 30, 2019 : 4395
 
本文公開日
 
タイトル
タイトル 習い事場面における子どもの動機づけの過程 : TEM分析による検討  
カナ ナライゴト バメン ニ オケル コドモ ノ ドウキズケ ノ カテイ : TEM ブンセキ ニ ヨル ケントウ  
ローマ字 Naraigoto bamen ni okeru kodomo no dōkizuke no katei : TEM bunseki ni yoru kentō  
別タイトル
名前 The process of students' motivation in extra-curricular activities : TEM analysis  
カナ  
ローマ字  
著者
名前 油川, さゆり  
カナ アブラカワ, サユリ  
ローマ字 Aburakawa, Sayuri  
所属 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻後期博士課程3年  
所属(翻訳)  
役割  
外部リンク  
 
出版地
東京  
出版者
名前 慶應義塾大学大学院社会学研究科  
カナ ケイオウ ギジュク ダイガク ダイガクイン シャカイガク ケンキュウカ  
ローマ字 Keiō gijuku daigaku daigakuin shakaigaku kenkyūka  
日付
出版年(from:yyyy) 2018  
出版年(to:yyyy)  
作成日(yyyy-mm-dd)  
更新日(yyyy-mm-dd)  
記録日(yyyy-mm-dd)  
形態
 
上位タイトル
名前 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 : 社会学心理学教育学 : 人間と社会の探究  
翻訳 Studies in sociology, psychology and education : inquiries into humans and societies  
 
86  
2018  
 
開始ページ 61  
終了ページ 75  
ISSN
0912456X  
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII論文ID
 
医中誌ID
 
その他ID
 
博士論文情報
学位授与番号  
学位授与年月日  
学位名  
学位授与機関  
抄録
To understand the process of students' motivation in extra-curricular activities, I interviewed four teachers who were involved in piano, tutoring, drums, and English about how their students' motivation had transformed from when they first became involved in the activities. Qualitative analysis was performed by employing Trajectory Equifinality Modeling (TEM). Results revealed that extra-curricular activities were characterized by seven stages : initiation, adjustment, laziness, toward stability, stability, completion, and after completion. The results indicated that the four teachers always expend much effort to motivate their students, especially in the adjustment stage. It was further revealed that the toward stability and stability stages are turning points in the students' motivations. For example, in latter two stages, events like music recitals and licensing examinations enhance students' motivation, which result in longer practice time. Subsequently, after the events, the students reach the next level and move toward stability. Consequently, it is important to adjust to lessons and undertake events to become more motivated in extra-curricular activities.
 
目次

 
キーワード
extra-curricular activities  

motivation  

process  

TEM analysis  

events  

習い事  

動機づけ  

過程  

TEM 分析  

イベント  
NDC
 
注記
論文
 
言語
日本語  

英語  
資源タイプ
text  
ジャンル
Departmental Bulletin Paper  
著者版フラグ
publisher  
関連DOI
アクセス条件

 
最終更新日
Jan 30, 2019 14:32:11  
作成日
Jan 30, 2019 14:32:11  
所有者
mediacenter
 
更新履歴
Jan 30, 2019    インデックス を変更
 
インデックス
/ Public / 社会学研究科 / 慶応義塾大学大学院社会学研究科紀要 / 86 (2018)
 
関連アイテム
 

ランキング

最も多く閲覧されたアイテム
1位 二〇二三年度三田... (734) 1st
2位 出生率及び教育投... (554)
3位 『うつほ物語』俊... (437)
4位 新自由主義に抗す... (412)
5位 731部隊と細菌戦 ... (319)

最も多くダウンロードされたアイテム
1位 Predicting crypt... (2452) 1st
2位 家族主義と個人主... (1809)
3位 731部隊と細菌戦 ... (736)
4位 新参ファンと古参... (438)
5位 猫オルガンとはな... (383)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース