慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

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ID
KAKEN_25420129seika  
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KAKEN_25420129seika.pdf
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Release Date
 
Title
Title 空力抵抗低減のための理論的制御手法の開発  
Kana クウリキ テイコウ テイゲン ノ タメ ノ リロンテキ セイギョ シュホウ ノ カイハツ  
Romanization Kūriki teikō teigen no tame no rironteki seigyo shuhō no kaihatsu  
Other Title
Title Development of theoretical control methods for aerodynamic drag reduction  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 深潟, 康二  
Kana フカガタ, コウジ  
Romanization Fukagata, Koji  
Affiliation 慶應義塾大学・理工学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80361517
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2018  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2017  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究の目的は, 乗用車やトラック車両などの空力抵抗をさらに低減するため, 壁に沿う乱流の摩擦抵抗や一般的な形状の物体周りの流れの制御に関する基礎理論を確立することである。壁乱流の摩擦抵抗低減に関しては, 一様吹出し・吸込み制御および進行波状壁面変形制御の実用化に向けて克服すべき様々な効果の影響を数値シミュレーションによって検証するとともに, 波長空間におけるモード解析を行った。また, 任意形状の物体に働く空力抵抗の低減のために, まず圧力抵抗, 摩擦抵抗やエネルギー散逸と流れ場の物理量との間の関係を数学的に定式化し, それに基づく制御手法を提案し, 円柱, 角柱, および任意形状物体周りの流れにおいて検証した。
The purpose of this research is to establish basic theory on the control of friction drag of wall turbulence and a flow around general object in order to further reduce aerodynamic drag of cars and trucks. Regarding the reduction of the friction drag of the wall turbulence, we verified the effect of various effects to overcome toward practical application of uniform blowing and suction and traveling wave-like wall deformation by numerical simulation, and also conducted mode analysis in wavelength space. In order to reduce the aerodynamic drag acting on an object of an arbitrary shape, we first mathematically derived the relationship between pressure drag, friction drag, energy dissipation and the physical quantities in the flow field. Subsequently, we proposed a control method based on the derived relationship and verified it in the flows around a circular cylinder, a square cylinder, and an arbitrarily shaped object.
 
Table of contents

 
Keyword
流れの制御  

空力抵抗  

制御理論  

数値シミュレーション  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(C)(一般)
研究期間 : 2013~2017
課題番号 : 25420129
研究分野 : 流体工学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Nov 12, 2018 15:24:08  
Creation date
Nov 12, 2018 15:24:08  
Registerd by
mediacenter
 
History
Nov 12, 2018    インデックス を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2017 / Japan Society for the Promotion of Science
 
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