慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_24652131seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_24652131seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :1.4 MB
Last updated :Aug 5, 2019
Downloads : 571

Total downloads since Aug 5, 2019 : 571
 
Release Date
 
Title
Title 英語スピーキング伝達能力客観テスト  
Kana エイゴ スピーキング デンタツ ノウリョク キャッカン テスト  
Romanization Eigo supikingu dentatsu noryoku kyakkan tesuto  
Other Title
Title An objective test of communicative English proficiency  
Kana  
Romanization  
Creator
Name Batty, Aaron Olaf  
Kana バティ, アーロン  
Romanization  
Affiliation 慶應義塾大学・環境情報学部・講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 80406686

Name Stewart, Jeffrey  
Kana スチュワート, ジェフリー  
Romanization  
Affiliation 九州産業大学・語学教育研究センター・講師  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 40536306
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
研究者たちは新しく「スピーキング伝達能力客観テスト(OCS)」を開発した。OCSTはタブレットPCを用いた計時情報ギャップ型テストである。伝統的な口頭運用能力テストの構成要素がテスト所要時間の原因になる事を前提に、発話者が評定者に新しい情報を述べる時間を計る。英語が第一(L1)及び第二言語(L2)である86名を対象にテストを行い、L2タスク完了時間にL1基準のスコアを当て、データは多相ラッシュ・モデルで解析された。仮説通りテストの客観的デザインは評定者の影響を弱め、評定者をモデルから除外できた。受験者の信頼性係数として0.88が観測され、多くの主観的なスピーキング能力テストの数値を上回った。
The researchers developed a new test of communicative speaking proficiency, called the Objective Communicative Speaking Test (OCST). The OCST is a timed information-gap task-based test delivered via tablet computers. The OCST measures the time required for a speaker to relate a piece of information unknown to the rater, on the assumption that more traditional components of oral proficiency will contribute to time to completion. The test was administered to a sample of 86 first- (L1s) and second-language (L2s) speakers of English, and their task completion times were assigned an L1-referenced score. The data were analyzed via many-facet Rasch analysis. As hypothesized, the objective design of the test reduced rater effects, and raters could be excluded from the model. An examinee reliability coefficient of 0.88 was observed, surpassing that of most subjective tests of speaking proficiency.
 
Table of contents

 
Keyword
学力検査  

言語試験  

英語教育  

スピーキング伝達能力  
NDC
 
Note
研究種目 : 挑戦的萌芽研究
研究期間 : 2012~2013
課題番号 : 24652131
研究分野 : 人文学
科研費の分科・細目 : 言語学・外国語教育
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Aug 05, 2019 09:47:58  
Creation date
Dec 11, 2014 11:40:07  
Registerd by
mediacenter
 
History
Aug 5, 2019    著者,著者版フラグ を変更
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to
 

Ranking

most accessed items
1st 新自由主義に抗す... (427) 1st
2nd 斎藤隆夫の「粛軍... (340)
3rd 慶應義塾図書館史... (271)
4th 認知文法から考え... (265)
5th M&Aにおける... (263)

most downloaded items
1st <<Qu'... (1470) 1st
2nd 新参ファンと古参... (437)
3rd 731部隊と細菌戦 ... (314)
4th 日本における美容... (268)
5th 新自由主義に抗す... (267)

LINK

慶應義塾ホームページへ
慶應義塾大学メディアセンターデジタルコレクション
慶應義塾大学メディアセンター本部
慶應義塾研究者情報データベース