慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_23120003seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_23120003seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :197.3 KB
Last updated :Jan 6, 2017
Downloads : 364

Total downloads since Jan 6, 2017 : 364
 
Release Date
 
Title
Title ヒト乳児の言語学習を可能にするモデルフリー・モデルベースの学習機構  
Kana ヒト ニュウジ ノ ゲンゴ ガクシュウ オ カノウ ニ スル モデルフリー・モデルベース ノ ガクシュウ キコウ  
Romanization Hito nyuji no gengo gakushu o kano ni suru moderufuri moderubesu no gakushu kiko  
Other Title
Title Model-free and model-based learning mechanism for lexical acquisition  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 今井, むつみ  
Kana イマイ, ムツミ  
Romanization Imai, Mutsumi  
Affiliation 慶應義塾大学・環境情報学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60255601

Name 松井, 智子  
Kana マツイ, トモコ  
Romanization Matsui, Tomoko  
Affiliation 東京学芸大学・国際教育センター・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 20296792

Name 岡田, 浩之  
Kana オカダ, ヒロユキ  
Romanization Okada, Hiroyuki  
Affiliation 玉川大学・工学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10349326

Name 北城, 圭一  
Kana キタジョウ, ケイイチ  
Romanization Kitajo, Keiichi  
Affiliation 理化学研究所・脳リズム情報処理連携ユニット・ユニットリーダー  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70302601

Name 友永, 雅己  
Kana トモナガ, マサキ  
Romanization Tomonaga, Masaki  
Affiliation 京都大学・霊長類研究所・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 70237139
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2016  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2015  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究では言語学習機構において, 学習の促進が考えられる音象徴性・対称性推論・他者の意図推論の3つの認知能力について学習モデル研究を行った。1. 乳児に対する脳波計測調査から前言語期であっても音象徴性が音声学習に効果を及ぼすと示され, 成人に対するfMRI研究によって音象徴性の学習促進効果と右STSにおける賦活との関連が観測された。2. 同一刺激にて種間比較行動実験を行い, ヒト乳児には対称性推論が確認できたがチンパンジーには確認できなかった。3. イントネーションから他者の発話の確信度を判断する能力を調査で, 日本語母語の24カ月児は学習でき, その一方仏語母語の幼児は48ヶ月であっても学習ができなかった。
A fundamental question in language development is how infants start to assign meaning to words. We hypothesized that three cognitive skills play a critical role: sound-symbolism ; symmetry (bidirectional) inference bias ; and inference for other individuals' intent. We experimentally established that : (1) Preverbal infants map auditory words onto visual input by recruiting a cross-modal perceptual processing system and a nascent semantic network. With fMRI study, we identified the right posterior STS as the key area for processing sound symbolic words. 2) In a cross-species comparison study with comparable procedure, human infants posses the symmetry inference bias but chimpanzees did not. 3) In inferring the reference of a novel word, 24-month-old infants are able to infer the speaker's confidence, and believed that the object that the more confident speaker mapped the novel word would be the correct reference.
 
Table of contents

 
Keyword
モデル化  
NDC
 
Note
研究種目 : 新学術領域研究(研究領域提案型)
研究期間 : 2011~2015
課題番号 : 23120003
研究分野 : 実験系心理学
 
Language
日本語  

英語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 27, 2016 11:18:18  
Creation date
Dec 27, 2016 11:18:18  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2015 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to