Item Type |
Article |
ID |
|
Preview |
Image |
|
Caption |
|
|
Full text |
KAKEN_22243043seika.pdf
Type |
:application/pdf |
Download
|
Size |
:203.7 KB
|
Last updated |
:Dec 11, 2014 |
Downloads |
: 1713 |
Total downloads since Dec 11, 2014 : 1713
|
|
Release Date |
|
Title |
Title |
人はどのようにヘレン・ケラーの問題を解決するのか : 身体と言語を繋ぐ音象徴性の役割
|
Kana |
ヒト ワ ドノ ヨウ ニ ヘレン・ケラー ノ モンダイ オ カイケツスル ノ カ : シンタイ ト ゲンゴ オ ツナグ オト ショウチョウセイ ノ ヤクワリ
|
Romanization |
Hito wa dono yo ni heren・kera no mondai o kaiketsusuru no ka : shintai to gengo o tsunagu oto shochosei no yakuwari
|
|
Other Title |
Title |
Sound symbolism bootstraps infants into referential insight
|
Kana |
|
Romanization |
|
|
Creator |
Name |
今井, むつみ
|
Kana |
イマイ, ムツミ
|
Romanization |
Imai, Mutsumi
|
Affiliation |
慶應義塾大学・環境情報学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team head
|
Link |
科研費研究者番号 : 60255601
|
Name |
岡田, 浩之
|
Kana |
オカダ, ヒロユキ
|
Romanization |
Okada, Hiroyuki
|
Affiliation |
玉川大学・工学部・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 10349326
|
Name |
酒井, 弘
|
Kana |
サカイ, ヒロム
|
Romanization |
Sakai, Hiromu
|
Affiliation |
広島大学・教育学研究科(研究院)・教授
|
Affiliation (Translated) |
|
Role |
Research team member
|
Link |
科研費研究者番号 : 50274030
|
|
Edition |
|
Place |
|
Publisher |
|
Date |
Issued (from:yyyy) |
2014
|
Issued (to:yyyy) |
|
Created (yyyy-mm-dd) |
|
Updated (yyyy-mm-dd) |
|
Captured (yyyy-mm-dd) |
|
|
Physical description |
|
Source Title |
Name |
科学研究費補助金研究成果報告書
|
Name (Translated) |
|
Volume |
|
Issue |
|
Year |
2013
|
Month |
|
Start page |
|
End page |
|
|
ISSN |
|
ISBN |
|
DOI |
|
URI |
|
JaLCDOI |
|
NII Article ID |
|
Ichushi ID |
|
Other ID |
|
Doctoral dissertation |
Dissertation Number |
|
Date of granted |
|
Degree name |
|
Degree grantor |
|
|
Abstract |
本研究は乳幼児がどのようにすべての単語は世界の対象を指示し、それぞれに異なる意味を持つという洞察を得るのかという問題を検討した。前言語期の11カ月乳児に音と対象の間に音と意味の関係が存在する(音象徴性がある)組み合わせと音象徴性がない組合せを提示し、脳波を観測した。すると対象に対して音象徴のある新奇な音列に比べ、音象徴性がない音列が組み合わされると意味逸脱を示唆するN400反応と左半球に持続する同期を示した。乳児は生得的に持つ複数の感覚モダリティを統合する能力を足がかりに音と意味を対応付け、その経験から音の連なり、つまり単語には意味があるという洞察を得るという可能性を支持する知見が得られた。
Relating speech sound to meaning is a critical step for infants to break into language. Using EEG phase synchronization and event-related brain potentials, we show that sound symbolism helps 11-month-olds establish this link. Sound-symbolically matched shape-sound pairs (e.g., a spiky shape followed by the sound 'kipi') elicited smooth long-distance phase synchronization, suggesting effortless binding. In contrast, sound-symbolically mismatched shape-sound pairs elicited effortful communication over the left hemisphere, and increased brain potential negativity 400 ms after word onset. This suggests that infants spontaneously map speech sounds and the referent by biologically endowed multi-modal integration ability, and this ability bootstraps infants into referential insights for speech sounds and grasp the symbolic nature of words.
|
|
Table of contents |
|
Keyword |
|
NDC |
|
Note |
研究種目 : 基盤研究(A)
研究期間 : 2010~2013
課題番号 : 22243043
研究分野 : 心理学
科研費の分科・細目 : 心理学・教育心理学
|
|
Language |
|
Type of resource |
|
Genre |
|
Text version |
|
Related DOI |
|
Access conditions |
|
Last modified date |
|
Creation date |
|
Registerd by |
|
History |
|
Index |
|
Related to |
|