慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)KeiO Associated Repository of Academic resources

慶應義塾大学学術情報リポジトリ(KOARA)

Home  »»  Listing item  »»  Detail

Detail

Item Type Article
ID
KAKEN_22243043seika  
Preview
Image
thumbnail  
Caption  
Full text
KAKEN_22243043seika.pdf
Type :application/pdf Download
Size :203.7 KB
Last updated :Dec 11, 2014
Downloads : 1713

Total downloads since Dec 11, 2014 : 1713
 
Release Date
 
Title
Title 人はどのようにヘレン・ケラーの問題を解決するのか : 身体と言語を繋ぐ音象徴性の役割  
Kana ヒト ワ ドノ ヨウ ニ ヘレン・ケラー ノ モンダイ オ カイケツスル ノ カ : シンタイ ト ゲンゴ オ ツナグ オト ショウチョウセイ ノ ヤクワリ  
Romanization Hito wa dono yo ni heren・kera no mondai o kaiketsusuru no ka : shintai to gengo o tsunagu oto shochosei no yakuwari  
Other Title
Title Sound symbolism bootstraps infants into referential insight  
Kana  
Romanization  
Creator
Name 今井, むつみ  
Kana イマイ, ムツミ  
Romanization Imai, Mutsumi  
Affiliation 慶應義塾大学・環境情報学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team head  
Link 科研費研究者番号 : 60255601

Name 岡田, 浩之  
Kana オカダ, ヒロユキ  
Romanization Okada, Hiroyuki  
Affiliation 玉川大学・工学部・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 10349326

Name 酒井, 弘  
Kana サカイ, ヒロム  
Romanization Sakai, Hiromu  
Affiliation 広島大学・教育学研究科(研究院)・教授  
Affiliation (Translated)  
Role Research team member  
Link 科研費研究者番号 : 50274030
Edition
 
Place
 
Publisher
Name  
Kana  
Romanization  
Date
Issued (from:yyyy) 2014  
Issued (to:yyyy)  
Created (yyyy-mm-dd)  
Updated (yyyy-mm-dd)  
Captured (yyyy-mm-dd)  
Physical description
1 pdf  
Source Title
Name 科学研究費補助金研究成果報告書  
Name (Translated)  
Volume  
Issue  
Year 2013  
Month  
Start page  
End page  
ISSN
 
ISBN
 
DOI
URI
JaLCDOI
NII Article ID
 
Ichushi ID
 
Other ID
 
Doctoral dissertation
Dissertation Number  
Date of granted  
Degree name  
Degree grantor  
Abstract
本研究は乳幼児がどのようにすべての単語は世界の対象を指示し、それぞれに異なる意味を持つという洞察を得るのかという問題を検討した。前言語期の11カ月乳児に音と対象の間に音と意味の関係が存在する(音象徴性がある)組み合わせと音象徴性がない組合せを提示し、脳波を観測した。すると対象に対して音象徴のある新奇な音列に比べ、音象徴性がない音列が組み合わされると意味逸脱を示唆するN400反応と左半球に持続する同期を示した。乳児は生得的に持つ複数の感覚モダリティを統合する能力を足がかりに音と意味を対応付け、その経験から音の連なり、つまり単語には意味があるという洞察を得るという可能性を支持する知見が得られた。
Relating speech sound to meaning is a critical step for infants to break into language. Using EEG phase synchronization and event-related brain potentials, we show that sound symbolism helps 11-month-olds establish this link. Sound-symbolically matched shape-sound pairs (e.g., a spiky shape followed by the sound 'kipi') elicited smooth long-distance phase synchronization, suggesting effortless binding. In contrast, sound-symbolically mismatched shape-sound pairs elicited effortful communication over the left hemisphere, and increased brain potential negativity 400 ms after word onset. This suggests that infants spontaneously map speech sounds and the referent by biologically endowed multi-modal integration ability, and this ability bootstraps infants into referential insights for speech sounds and grasp the symbolic nature of words.
 
Table of contents

 
Keyword
音象徴性  

語意学習  

語彙発達  

日本語教授法  

コミュニケーション支援  
NDC
 
Note
研究種目 : 基盤研究(A)
研究期間 : 2010~2013
課題番号 : 22243043
研究分野 : 心理学
科研費の分科・細目 : 心理学・教育心理学
 
Language
日本語  
Type of resource
text  
Genre
Research Paper  
Text version
publisher  
Related DOI
Access conditions

 
Last modified date
Dec 11, 2014 11:29:34  
Creation date
Dec 11, 2014 11:29:34  
Registerd by
mediacenter
 
History
 
Index
/ Public / Grants-in-Aid for Scientific Research / Fiscal year 2013 / Japan Society for the Promotion of Science
 
Related to